Stroomsnelheid / capaciteit mech. ventilatie VS vacuumpomp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Stroomsnelheid / capaciteit mech. ventilatie VS vacuumpomp

Een goedemorgen,
 
Ik ben nieuw hier en eerlijk gezegd in de thermodynamica helemaal niet thuis.
 
Toch zat ik eens te spelen met de volgende vraag:
 
Stel ik heb mechanische ventilatie. Daarbij hoort een bepaalde diameter buis om de juiste aantal m3/h af te kunnen voeren.
Als voorbeeld: 125mm afvoerkanaal voor 500m3/h (zomaar even uit mijn duim gezogen).
 
Als ik nu in plaats van een MV box een vacuumpomp neerzet.
Kan ik dan met een kleinere diameter afvoer kanaal dezelfde aantal m3/h "afzuigen"?
 
Zijn daar berekeningen voor / formules?
 
Alvast heel erg bedankt.
 
Met vriendelijke groet,
 
Joni Fleischer

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Stroomsnelheid / capaciteit mech. ventilatie VS vacuumpomp

Hoe zie je de functie van die Mechanische Ventilatie-box, hoe denk je dat die werkt? Wat vind je het verschil met een vacuumpomp?

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Stroomsnelheid / capaciteit mech. ventilatie VS vacuumpomp

Als ik dat wist dan had ik de bovenstaande vraag niet gesteld?

Ik vraag mij af of ik door het gebruik van een vacuüm kleinere diameters kan gebruiken voor ventilatie kanalen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Stroomsnelheid / capaciteit mech. ventilatie VS vacuumpomp

Zonder tekening begrijpt niemand hoe jouw ventilatiesysteem er precies uit ziet.
 
Ik neem aan dat je leidingen hebt die naar de ventilator toe lopen, en een leiding vanaf de ventilator naar buiten? Dan zal er aan de inlaat van de ventilator een geringe onderdruk zijn, een gering vacuum dus, en aan de uitlaat van de ventilator een geringe overdruk. De leidingen veroorzaken immers een drukval door wrijvingsverliezen van de stromende lucht. Hoe kleiner je de leidingen zou maken des te meer weerstand, en des te minder lucht de ventilator zal verplaatsen. Je zou dus kunnen zeggen dat de huidige ventilator een zeer milde vacuumpomp is omdat de inlaatdruk immers lager is dan de atmosferische druk.
 
In het algemeen geldt: hoe lager de absolute druk des te groter de benodigde leidingdiameter, dus als je een vacuumpomp en -systeem zou gebruiken zal de benodigde diameter van de zuigleiding juist toenemen. En het energieverbruik ook.
Overigens kan ik me helemaal geen voorstelling maken hoe een ventilatiesysteem met een echte vacuumpomp er uit zou zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: Stroomsnelheid / capaciteit mech. ventilatie VS vacuumpomp

kun je hier wat mee?
Bernoulli.jpg
Bernoulli.jpg (56.79 KiB) 429 keer bekeken

Reageer