welke school

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

welke school

Ik wist niet precies waar ik het moest plaatsen dus heb ik het bij studiekeuze geplaatst. :)
nu mijn vraag: mijn zoontje moet zich binnenkort inschrijven bij middelbare scholen. hij is aan het twijfelen tussen stedelijk gymnasium Haarlem en atheneum college Hageveld. weten jullie misschien nog voor en tegen argumenten van stedelijk gymnasium Haarlem of Hageveld?
 
alvorens bedankt.

Berichten: 493

Re: welke school

Als u zoon naar het gymnasium zou gaan. En de vakken latijn en grieks moet laten vallen.
 
Betekent dat uw zoon naar het atheneum zou moeten gaan. 
Als deze school geen atheneum aanbiedt. Dan zou uw zoon naar een andere school moeten.
Als Hageveld ook gymnasium aanbiedt.
Zou uw zoon in dat geval niet naar een andere school moeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: welke school

Welk schooltype kwam er precies uit de resultaten van de Cito-toets? Wellicht is het aan de hand daarvan gemakkelijker om het juiste schooltype te kiezen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: welke school

Hangt voornamelijk van de interesse voor klassieke talen af. Voor verder hoger onderwijs zijn klassieke talen geen vereiste meer tegenwoordig (m.u.v. een studie in de klassieke talen). Verder maakt het qua niveau echt niks uit; je leert gewoon hetzelfde als op het atheneum. Zelf heb ik 4 jaar gymnasium gedaan en daarna Latijn laten vallen (Grieks al na de derde). Als je school dan alleen gymnasium aanbiedt, zul je van school moeten wisselen. Voor een kind is het dan meestal fijner als je op dezelfde school kan blijven, maar dat kan per persoon verschillen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: welke school

Naar mijn mening zijn de klassieke talen van erg beperkte waarde. Zoals Jeronimo ook al zei zijn klassieke talen vooral van toepassing als je klassieke talen wilt studeren/ een grote talenknobbel hebt. Je zoon zal zich dus af moeten vragen of hij iets in deze richting zal willen doen.
 
Er zijn verschillende school ranglijsten online te vinden. Elsevier doet er elk jaar een die elke januari uit komt.
Hier vindt je dan ook een direct vergelijking tussen de twee volgens Elsevier. Het stedelijk komt hier iets beter uit de bus. Mocht de identiteit van de school van belang zijn, het stedelijk is openbaar en het Hageveld is Katholiek. Ook zou je je af kunnen vragen of je zoon beter zal gedijen in een grote school of een kleinere school. Het Hageveld heeft 1307 leerlingen, terwijl het stedelijk slechts 834 leerlingen heeft.
 
Vraag ook eens in je directe omgeving rond wat de meningen zijn over beide scholen. Bij welke school krijgen zowel je zoon als jij zelf een goed gevoel. Mocht het zo zijn dat je een luxe probleem hebt en beiden voelen heel positief aan, dan kan je nog altijd iene miene mutte spelen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: welke school

mathfreak schreef: vr 17 feb 2017, 19:13
Welk schooltype kwam er precies uit de resultaten van de Cito-toets? Wellicht is het aan de hand daarvan gemakkelijker om het juiste schooltype te kiezen.
Met citoscores zit die wel bij de beste 2% van Nederland en rekenen bij de hoogstscorende 0.5%. hij is heel goed in rekenen en wiskunde. (Wiskunde krijgt hij nog niet maar is hij al volop mee bezig.

quote="Jeronimo" post_id="1079148" time="1487355996"]Hangt voornamelijk van de interesse voor klassieke talen af. Voor verder hoger onderwijs zijn klassieke talen geen vereiste meer tegenwoordig (m.u.v. een studie in de klassieke talen). Verder maakt het qua niveau echt niks uit; je leert gewoon hetzelfde als op het atheneum. Zelf heb ik 4 jaar gymnasium gedaan en daarna Latijn laten vallen (Grieks al na de derde). Als je school dan alleen gymnasium aanbiedt, zul je van school moeten wisselen. Voor een kind is het dan meestal fijner als je op dezelfde school kan blijven, maar dat kan per persoon verschillen.[/quote]

Hij heeft wel interesse voor klassieke talen maar op Nagels heb je ook Latijn.

Reageer