polymerisatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

polymerisatie

ff een klein vraagje,

hoe lang duurt een gemiddelde polymerisatie?

Bijvoorbeeld van een gel van polyacrylamide.. (uit acrylamide en bisacrylamide met TEMED als kathalysator).

thx!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: polymerisatie

Ik heb die één keer gemaakt, en binnen een kwartier was het al zodanig gestold dat we het de erlenmeyer niet meer uit konden krijgen. We hadden bij nader inzien ook beter een bekerglas kunnen gebruiken 8)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: polymerisatie

minuutje of 20?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: polymerisatie

minuutje of 20?
Wat staat er in mijn vorige post? :roll:

Let wel: Je vraagt om de duur van een gemiddelde polymerisatie. Dat is niet te zeggen; er zijn zoveel soorten plymeren. Ik heb alleen maar ervaring met de door jouw beschreven polymerisatie.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: polymerisatie

Dat hangt ervanaf, een polyacrylamide gel stolt in 15 minuten terwijl een agarose gel al na 5 minuten gestold is. Het hangt ervanaf hoelang je wacht voordat je je gel giet (en dus in hoeverre hij is afgekoelt).

In welke context stel je de vraag eigenlijk?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: polymerisatie

Met verse 10% APS (100 microliter)

En 4 microliter TEMED, Per 10 ml gel.

En 12,5 % acrylamidegel duurt het ongeveer 10 tot 15 minuten.

Met oude APS duurt het langer, soms zelfs uren

Hoe meer APS en/of TEMED hoe sneller (Varieer niet teveel afhankelijk van de nauwkeurigheid van je proef).

Hoe hoger het percentage gel, hoe sneller het poymeriseerd.

PS: toevallig 2 uur geleden nog een 12,5% gemaakt :roll:

Berichten: 3

Re: polymerisatie

jaah sorry Raspoetin, ik had nog niet gezien dat er al iemand gereageerd had :roll:

was gewoon een hele algemene vraag verder, thx voor de antwoorden!

laters

Berichten: 12

Re: polymerisatie

Het is handig om iets te veel gel te maken en het restje dan te laten staan in het buisje, nadat de gel is gegoten. Als je restje gestold is, is je gel dat waarschijnlijk ook (bij ongeveer dezelfde temperatuur).

Berichten: 45

Re: polymerisatie

Het is handig om iets te veel gel te maken en het restje dan te laten staan in het buisje, nadat de gel is gegoten. Als je restje gestold is, is je gel dat waarschijnlijk ook (bij ongeveer dezelfde temperatuur).
Als de acrylamide oplossing in contact is met lucht (in het buisje met het restje) zie je soms dat dit langzamer polymeriseert of helemaal niet. Je gel is niet in contact met lucht en zal dus sneller polymeriseren dan je rest buisje. Er is dus geen twijfel aan dat als het restbuisje gepolymeriseerd is, je gel dat zeker is. Ik kijk eigenlijk altijd gewoon naar de gel. Als je hem 'gelayerd' hebt met water of butanol kan je een andere breking van licht in je gel zien. Een niet gelayerde gel (een niet-PAGE gel) is iets lastiger, maar daar zie je altijd kringetjes in de acrylamide bij de slotjes.

En mensen.... een acrylamide gel stolt niet, maar polymeriseert!

10% APS in porties invriezen werkt even goed als verse APS...... misschien een handige tip voor mensen die het elke keer vers maken voor hun gelen

En alles wat hierboven gezegd is over variabelen die de polymerisatie tijd bepalen kloppen. Als je haast hebt, weet je wat je eraan zou kunnen doen.

Reageer