[biologie] genetica opgave

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

genetica opgave

Dit is de opgave, (examen 2016-1)
 
PCD wordt veroorzaakt door een autosomaal recessief overervend gen. Bij ongeveer 50% van de patiënten met PCD ontstaat in combinatie hiermee ook een gespiegelde ligging van organen. De huisarts zal de ouders van Joris ook informeren over de kans op nog een kind met het syndroom van Kartagener.
 
2p 38 Wat is de kans dat een broertje of zusje van Joris ook het syndroom van Kartagener heeft?
A 0%
B 6,3%
C 12,5%
D 25%
E 50%
 
(Kartenger is PCD met gespiegelde ligging organen)
Hoe zou je dit moeten oplossen zonder te weten welke genen de ouders dragen?? Misschien zie ik wel iets heel erg over het hoofd...
Dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: genetica opgave

Als er echt niks over de ouders wordt vermeld, kun je er meestal vanuit gaan dat de ouders heterozygoot zijn (oftewel: ze dragen ziekmakende allelen, maar zijn zelf gezond). Nu zou het moeten lukken om de opgave op te lossen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 27

Re: genetica opgave

Waarom zou je dat mogen doen, is dat een regel?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: genetica opgave

Nee, geen regel. Uit ervaring weet ik dat men in dit soort gevallen meestal gebruik maakt van heterozygote ouders, maar het is zeker geen leidraad! Overigens zou je een ander antwoord krijgen als een of beide ouders ook autosomaal recessief zou zijn, dus wat dat betreft bevat het examen te weinig informatie om deze vraag eenduidig te kunnen beantwoorden. Dat is helaas wel iets wat vaker voorkomt met middelbare school vragen. Veel oefenen is het beste om daarmee leren om te gaan. Lukt het je nu om de opgave te maken?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 27

Re: genetica opgave

Ja met beide heterozygoot kom ik uit op 25% aa en dan nog keer 50% voor gespiegeld en dat is 12.5 dus C. Hopelijk is mijn examen over een paar maanden iets duidelijker bij zo´n vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: genetica opgave

Klopt. En met 1 zieke of 2 zieke (autosomaal recessieve) ouders was je op de respectievelijke antwoorden D en E uitgekomen. Voor de duidelijkheid hadden ze wel wat extra informatie mogen geven. Succes met je examen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 27

Re: genetica opgave

Daar ben ik het mee eens. Dankjewel :)

Reageer