reactie orde jodide met persulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 493

reactie orde jodide met persulfaat

in welke orde nemen jodide en persulfaat elk deel in de reactie tussen deze 2 stoffen.
 
waar bij het onstane jood reageert met thiosulfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: reactie orde jodide met persulfaat

Uit mijn hoofd, eerste orde in beide componenten, dus overall tweede orde. Maar door een van de 2 in overmaat te nemen krijg je pseudo-eerste-orde kinetiek. Met een slim gekozen experiment kun je dan de pseudo-eerste-orde reactiesnelheidsconstantes bepalen, en ook de overall tweede-orde reactiesnelheidsconstante.
 
De reactie van jood met thiosulfaat is zo'n slim gekozen manier. Het geeft je de mogelijkheid om te meten hoe lang het duurt om een nauwkeurig bekende hoeveelheid jood te laten ontstaan. Maar dit is een aparte reactie, die geen invloed heeft op de reactie-orde van de reactie tussen persulfaat en jodide.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 493

Re: reactie orde jodide met persulfaat

dank voor uw reactie.
Ik heb op een logaritmische schaal de reactiesnelheid (y-as) uitgezet tegen de concentratie (jodide en in 2e grafiek persulfaat) op x-as.
 
Hieruit bleek dat beide stoffen in 1e orde deelnamen (richtingscoefficient). Echter via internet heb ik ook gezien dat anderen denken dat persulfaat in 2e orde deelneemt. Vandaar deze vraag.

Reageer