[natuurkunde] Tsjernobyl opdracht pilotexamen 2009-1e berekenen hoeveel dagen max. kan blijven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Tsjernobyl opdracht pilotexamen 2009-1e berekenen hoeveel dagen max. kan blijven

Hallo allemaal,

Ik raak in de war bij opdracht E met welke gegevens ik op welke manier moet gebruiken.

Ik weet wel dat H=wr keer D kan worden geschreven als H=wr keer E/m aangezien D=E/m

Ik weet alleen niet hoe ik t verder allemaal aan moet pakken.

Iemand die me een richting op kan sturen?
Ook weet ik niet welke dosislimiet ik moet nemen.
Bijlagen
20170305_145417.jpg
20170305_145417.jpg (89.5 KiB) 310 keer bekeken
20170305_145400.jpg
20170305_145400.jpg (69.32 KiB) 310 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Tsjernobyl opdracht pilotexamen 2009-1e berekenen hoeveel dagen max. kan blijven

"dosislimiet voor individuele leden van de bevolking" vind je letterlijk terug in BINAS, en ook in je tweede foto. 
 
1 Sv betekent 1 J/kg
 
verder is het gewoon een rekensommetje
deeltjes per seconde x  energie per deeltje geeft energie per seconde.
die mens weegt 75 kg 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Tsjernobyl opdracht pilotexamen 2009-1e berekenen hoeveel dagen max. kan blijven

Oh ik snap em al, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Tsjernobyl opdracht pilotexamen 2009-1e berekenen hoeveel dagen max. kan blijven

Ter aanvulling.
 
Ik vind het slordig om te zien dat in het huidige natuurkunde lesmateriaal nog een verouderd begrip zoals de grootheid dosisequivalent H gebruikt wordt en dat deze vervolgens ook nog eens verkeerd gedefinieerd wordt. Het dosisequivalent is sinds 1990 niet meer in gebruik in de stralingshygiëne, en is bovendien gedefinieerd als: H = Q × D (i.p.v. wR × D) , waarin Q de kwaliteitsfactor is om de stralingssoort te wegen en D de geabsorbeerde dosis. Vanaf 1990 wordt het begrip equivalente dosis HT gehanteerd; HT = wR × DT  waarin wR de stralingsweegfactor is om de stralingssoort te wegen en DT de orgaan- of weefseldosis. Voor de totale lichaamsdosis wordt de grootheid effectieve dosis E gebruikt met ook weer de eenheid Sv. 
De ooglensdosis, ledenmatendosis en huiddosis zijn dus voorbeelden van equivalente dosis en daar gelden andere dosislimieten voor dan voor de effectieve dosis. Personen die beroepshalve aan straling worden blootgesteld, worden volgens het Besluit Stralingsbescherming overigens blootgestelde werknemers genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Tsjernobyl opdracht pilotexamen 2009-1e berekenen hoeveel dagen max. kan blijven

In mijn boek staat geen uitleg over wat dosisequivalent inhoudt.. zal het eens tegen mij docent zeggen! Het was mij inderdaad al vrij onduidelijk wat wat er met beroepshalve werd bedoeld. Dan staat het dus ook verkeerd in de nieuwste editie van de Binas, en dat moeten we dus gebruiken bij de examens. Zal het allemaal even doorgeven hartstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Tsjernobyl opdracht pilotexamen 2009-1e berekenen hoeveel dagen max. kan blijven

Mocht je geïnteresseerd zijn in meer informatie over ioniserende straling en stralingsbescherming dan kan ik je het boek "Inleiding tot de stralingshygiëne" (Sdu Uitgevers bv, den Haag, 2007, ISBN: 97809012119054) aanraden. Dit boek wordt gebruikt bij de opleiding tot niveau 3 stralingsdeskundige, tegenwoordig de opleiding tot coördinerend deskundige stralingsbescherming genoemd, gebruikt.

Reageer