Hoek tussen twee vectoren.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Hoek tussen twee vectoren.

Hallo,
 
Ik ben op dit moment met mijn stage bezig met het berekenen van hoeken tijdens de normale gang (biomechanica). Zo is het voor mij bijvoorbeeld van belang dat ik de hoek uit krijg die de arm maakt ten op zichte van het lichaam tijdens wandelen. Frontaal gekeken.
 
Deze hoeken heb ik berekend aan de hand van een programma (proCalc). Voor de stageopdracht is het van belang te laten zien dat deze hoeken kloppen aan de hand van een berekening. 
 
Nu loop ik tegen een probleem aan, de hoeken die ik uit proCalc krijg, kan ik op geen enkele wijze bewijzen. Wat ik ook probeer in bijvoorbeeld excel, de hoeken zijn niet gelijk. Dit terwijl ik wel de juiste hoek uit krijg ten opzichte van een horizontale constante vector (linker schouder ten opzichte van rechter schouder).
Ik heb de coördinaten van de volgende drie punten:
  1.  Linker schouder: 49,1/-805,6/1588,8 (x/y/z)
  2.  Linker elleboog: -68,3/-875,6/1245 (x/y/z)
  3.  Een constant punt gecreëerd verticaal naar onder ten op zichten van linker schouder: 49,1/-805,6/1388,8 (x/y/z)
Dit laatste punt zorgt voor een constante vector van linker schouder -> linker schouder verticaal met een lengte van 200 mm. Om een beetje duidelijkheid te schetsen heb ik een screenshot toegevoegd van hoe dit fenomeen uit ziet in proCalc. De hoek die ik uit moet krijgen is 18,86 graden. 
 
Ik hoop dat ik met een klein zetje in de rug weer verder kom met mijn opdracht,
 
Alvast bedankt,
 
Joey
Bijlagen
Hoek bewijzen.png
Hoek bewijzen.png (232.05 KiB) 517 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoek tussen twee vectoren.

Zegt het inproduct of inwendig product je iets?
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inwendig_product

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoek tussen twee vectoren.

Waarom verwacht je 18,86°?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Hoek tussen twee vectoren.

Zegt het inproduct of inwendig product je iets?

 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inwendig_product


Her inproduct was ik inderdaad al bekend mee, maar ook hiermee kom ik niet op deze hoek.
Waarom verwacht je 18,86°?
De 18,86 graden is de hoek die het programma uitgeeft. Hoe dit wordt berekend is niet bekend, alleen dat het de hoek tussen de vector van schouder naar elleboog en de vector van schouder verticaal naar beneden pakt. Beiden in de XZ richting.

Ik begin langzaam te denken dat het programma niet klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoek tussen twee vectoren.

Met de coördinaten die je hier geeft, kom ik op een hoek van ongeveer 21,7°.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer