[natuurkunde] Uitgangsweerstand spanningsdeler

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Uitgangsweerstand spanningsdeler

Hoi iedereen
Ik zit al een hele poos vast op een oefenreeks over elektrische schakelingen.  De meeste oefeningen heb ik ondertussen opgelost (uitgangsspanning, ingangsspanning e.d berekenen), maar bij de oefeningen waar er extra belastingen aan te  pas komen ben ik niet helemaal mee. Zou iemand mij op weg kunnen zetten hoe je zulke oefeningen moet oplossen?
Alvast bedankt 
 
Bijlagen
2OEFENREEKSSCHAKELINGEN147.JPG
2OEFENREEKSSCHAKELINGEN147.JPG (93.74 KiB) 1031 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

  het vakjargon "uitgangsweerstand" en "ingangsweerstand" zegt me niks en kan ik hier niet plaatsen.
 
Maar wordt daar niet gewoon mee bedoeld de vervangingsweerstand van heel dat stuk binnen het paarse stippeltjeskader? (dwz. áls ik die 8,2 kΩ al op de juiste plaats heb gehangen)
 
weerstand.png
weerstand.png (66.13 KiB) 1030 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

Ik vind de vraagstelling ook niet echt helder. Maar ik denk dat ze bedoelen dat je het deel binnen het groene kader moet zien als een spanningsbron met een inwendige weerstand. Kijk hoeveel de spanning aan de uitgang daalt door het aansluiten van die 8kΩ en dan kan je de inwendige weerstand = uitgangsweerstand berekenen.
Als je dat voor elkaar hebt, doe het dan ook eens met een andere waarde voor de belasting, dan wacht je een verrassing.

Berichten: 4

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

Bedankt voor jullie antwoorden. Helaas kan ik er nog steeds niet echt aan uit. Ik heb de proff een mail gestuurd en kreeg als antwoord
"Vermits alle schakelingen een in- en uitgangsweerstand hebben zullen deze elkaar steeds beïnvloeden. Er ontstaat een spanningsdeling tussen Ruit en Rin, waardoor de spanning op de uitgang van schakeling 1 zal dalen wanneer schakeling 2 wordt aangesloten."
Ik heb al gevonden dat de uitgangsweerstand van de eerste schakeling 776 Ohm is, maar hoe ik de invloed van de andere schakeling moet berekenen is me nog niet helemaal duidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

wat bedoel je met "eerste schakeling" ? want ik zie er maar één, namelijk die met die 8,2 kΩ
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

Oh, dat was misschien niet heel duidelijk verwoord. Met de eerste schakeling bedoelde ik de de gegeven figuur in de opdracht. 

In een vorige oefening moest ik voor dezelfde figuur de 'uitgangsweerstand' onbelast berekenen en daar was het correcte antwoord 776,00 Ohm
1,2 kOhm * 2,2 kOhm / (1,2 kOhm + 2,2 kOhm) = 0.776 kOhm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

daarmee bereken je de vervangingsweerstand van een parallelschakeling :?  van die twee weerstanden
 
nu ben ik helemaal de weg kwijt en kan ik beter niet meer proberen te helpen, want dan geraak je nog van de wal in de sloot.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

Ze proberen je het theorema van Thevenin te laten ontdekken.

Berichten: 4

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

Nu ben ik helemaal niet meer mee =/
Welke formule moet je dan gebruiken om te berekenen hoeveel de spanning daalt als je die 8kOhm aansluit?
 
Ps: sorry voor de vele vragen, dit is mijn eerste cursus elektriciteit en de practicumhandleiding is maar 38 blz'en lang zonder een enkel voorbeeld.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitgangsweerstand spanningsdeler

Je moet je niet vastbijten op één formule. Gewoon stap voor stap berekenen wat er gebeurt.
Eerst uitrekenen wat de uitgangsspanning is als er nog geen belasting aan hangt. Voor de ingangsspanning kan je b.v. U nemen, maar als je het makkelijker vindt kan je ook een fictief getal nemen, b.v. 100V.
Dan sluit je de belasting aan. Die 8k2 komt parallel aan R2, dus van die twee bereken je de vervangingsweerstand. Dan kan je uitrekenen wat de nieuwe uitgangsspanning wordt en dan weet je dus ook de spanningsdaling en je kan de stroom door de 8k2 berekenen. De spanningsdaling deel je door de stroom en dan heb je de uitgangsweerstand.

Reageer