placenta

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

placenta

Ik vroeg mij af, maken het bloed van een moeder een een baby (terwijl hij nog in de buik zit natuurlijk) contact met elkaar. Ik zou zeggen, nee, omdat er geen contact is met bloed, alleen uitwisseling van stoffen.

Maar toen vroeg ik mij af hoe het dan kon dat baby's wel kunnen sterven als ze een verkeerde resus hebben? Is er dan wel uitwisseling van die stoffen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 590

Re: placenta

Er is inderdaad geen bloed-bloed contact, maar die mogelijkheid is er wel met de bevalling aangezien dat dat een bloederige gebeurtenis is...

Rhesus en ook hiv kunnen dan wel worden overgedragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: placenta

ja, over dat hiv zou ik het ook nog eens willen hebben. mijn vader zegt dat er kinderen geboren worden met hiv, maar later hebben ze dat niet meer, hoe komt dat dan?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: placenta

Het kan wel via de placenta. Normaal gesproken is dit een natuurlijke barriere tegen virussen zoals het HIV. Maar in het eerste en derde trimester van de zwangerschap kan het wel overgedragen worden. In het eerste trimester omdat de placenta dan nog gedeeltelijk aangemaakt moet worden en in het derde trimester omdat de placenta aan het verouderen is. Hierdoor wordt de filterwerking minder en kan deze ook schadelijk stoffen doorlaten en dus ook het HIV.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: placenta

Ook antilichamen kunnen via de placenta het kind bereiken. In dit stukje staat uitgelegd hoe het zit met de resusfactor.

Een kind met HIV zal dat in principe altijd blijven houden. Ik ben benieuwd naar de bron waaruit je vader de kennis heeft gehaald dat dit soms niet zo is.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: placenta

Maar toen vroeg ik mij af hoe het dan kon dat baby's wel kunnen sterven als ze een verkeerde resus hebben? Is er dan wel uitwisseling van die stoffen?
IgG antilichamen kunnen wel door de placenta, Dus als de moeder antistoffen blijft maken tegen het bloed van de baby, legt de baby uiteindelijk het loodje.
ja, over dat hiv zou ik het ook nog eens willen hebben. mijn vader zegt dat er kinderen geboren worden met hiv, maar later hebben ze dat niet meer, hoe komt dat dan?
Is dat echt zo?

Ik denk dat het in dit geval vals positief is.

Een baby heeft na de geboorte nog een heleboel antilichamen en andere stofjes van de moeder, dus ook eventuele aids markers.

Na een tijdje verdwijnen deze markers weer omdat er geen nieuw gemaakt wordt als er geen aids is.

Dus als de test daarna weer gedaan wordt is die negatief.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: placenta

Ik heb mijn vader nog niet kunnen spreken, maar het zal waarschijnlijk dit zijn: een baby is eerst nog seropositief, omdat hij ook antilichamen heeft tegen aids, als hij geboren is verdwijnen die weer.

Volgens mij heb je gelijk Dalton.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Reageer