[scheikunde] molberekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

molberekeningen

Kan iemand mij helpen bij deze opdrachten?
 
1. bereken het aantal mol calciumionen en het aantal mol nitraationen in de 80 mL 0,20M calciumnitraatoplossing en 
bereken het aantal mol natriumionen en carbonaationen in de 60 ml 0,30M natriumcarbonaatoplossing.
2. bereken met behulp van vraag 1 hoeveel gram calciumcarbonaat maximaal kan ontstaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: molberekeningen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst. Daarnaast graag in het vervolg een beter dekkende lading geven aan de titel dan alleen "hulp nodig"
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: molberekeningen

Wat heb je zelf al geprobeerd en berekend?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: molberekeningen

Ja ik heb het geprobeerd maar kom er echt niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: molberekeningen

M staat voor mol per liter. Het aantal mL is gegeven. Lukt het nu wel? 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 7

Re: molberekeningen

Nee ik kom er echt niet uit.

Kan iemand het asjeblieft voor doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: molberekeningen

Nee, daar hebben we youtube voor.

Maar, allereerst. Welke deeltjes zijn er allemaal aanwezig in je oplossing calciumnitraat?

Dan...je weet dat M staat voor molair, wat ook wel het aantal mol per liter betekent.

Dus als er staat 0,20M, dan staat er dus eigenlijk: 0,20 mol opgeloste stof is aanwezig in 1 liter oplossing.

Nu heb jij 80 mL oplossing. Hoeveel liter heb je dan?

(even tussendoor: Veel mensen vinden dit raar, omdat dit maar een stukje van een liter is....Laten we even doen alsof we geen 80 mL hebben, maar 3,0 L. Ben je het er dan mee eens dat in die 3,0 L er dan 3,0x0,20=0,60 mol opgeloste stof aanwezig is?) Gebruik deze methodiek eens met jou getallen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: molberekeningen

Opmerking moderator

Het huiswerk en practicum forum is er om scholieren en studenten te helpen met hun huiswerk, niet om kant en klare antwoorden te geven.
 
 
Scheikunde21321 schreef: Nee ik kom er echt niet uit.

Kan iemand het asjeblieft voor doen?
wordt hier zeker niet op prijs gesteld en zal niet worden gehonoreerd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: molberekeningen

Een voorbeeld uit mijn boek is: 20 mL 0,50 M bevat 20 · 0,50 = 10 mmol K3PO4, dus bevat de oplossing 30 mmol = 0,030 mol K+(aq). Hoe komen ze hier op die 30 mmol en moet vraag 1 die ik gesteld heb ook zo? Zoja kan iemand mij uitleggen hoe vraag 2 moet?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: molberekeningen

Je hebt bij die opgave de reactie (versimpeld weergegeven voor de duidelijkheid, volledige correctheid doet er niet toe):
3 K+ + 1 PO43- -> 1 K3PO4.
Ze komen aan die drievoud omdat je 3 K+ nodig hebt om aan 1 PO43- te zetten, waar vervolgens 1 molecuul K3PO4 uit wordt gevormd. Als je dan 1 mol K3PO4 hebt, dan heb je daar 3 mol K+ voor nodig. Snap je dat?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: molberekeningen

Scheikunde21321 schreef:  
1. bereken het aantal mol calciumionen en het aantal mol nitraationen in de 80 mL 0,20M calciumnitraatoplossing en 
bereken het aantal mol natriumionen en carbonaationen in de 60 ml 0,30M natriumcarbonaatoplossing.
 
stel je voor dat je een liter water (=1000 mL)  hebt waarin 200 kleine plastic bolletjes rondzweven, 200 bolletjes/L, dat noemen we dan 200 bolair, 200 B
Daar schep je dan 80 mL uit. Hoeveel bolletjes komen in die 80 mL terecht?  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: molberekeningen

16

Berichten: 7

Re: molberekeningen

Zou iemand misschien mijn vragen kunnen uitwerken? Dan kan ik gelijk zien of mijn berekeningen/antwoorden goed zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: molberekeningen

plaats jij jouw berekeningen maar hier, dan checken wij voor je of eht goed gat.
 
die 80 mL uit dat rekenvoorbeeld gaan inderdaad 16 balletjes bevatten.
 
nu heb je een oplossing met 0,2 mol per liter. 
daar pak je 80 mL van.
Hoeveel mol stof zit daarin opgelost? 
 
of, als je heel graag met formules werkt,  c= n/V
met 
V = volume in L
c= concentratie in mol/L 
n= hoeveelheid stof in mol
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: molberekeningen

Graag zou ik willen dat mijn onderwerp wordt verwijderd. Want ik krijg toch geen antwoord op mijn opdrachten.

Reageer