Richting aangeven voor en op rotonde

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Richting aangeven voor en op rotonde

Ik vind het gedrag van vele bestuurders op rotondes sowieso erg onduidelijk. "Ik moet rechtdoor, dus ik hoef geen richting aan te geven." "Ik moet drie-kwart, en heb toch voorrang, en hoef dus geen richting aan te geven (bij het verlaten van de rotonde)."
 
Ik zou willen pleiten voor de volgende regel: gebruik het linker knipperlicht (of de linkerhand) om aan te geven dat je de rotonde op wil, of dat je nog niet de rotonde af wil. Gebruik het rechter knipperlicht (of de rechterhand) als je de rotonde wil verlaten.
 
Mijn vragen:
- is dit al conform de wet?
- is dit handig?
- als je het niet toepaste: ga je het toepassen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

De wettelijke regel is dat je alleen richting aangeeft als je de rotonde verlaat. Dat is ook wat je leert als je rijlessen neemt.
Als je er op gaat geef je geen richting aan, want iedereen snapt dat je dan naar rechts gaat. En op de rotonde geef je ook geen richting aan, want een rotonde wordt beschouwd als een gebogen doorgaande weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Ik ben op het moment rijlessen aan het volgen, en heb het theorie boek van dit jaar. Volgens mij is het dus per wet zo geregeld als dat in het boekje staat:

Voordat je de rotonde op gaat geef je richting aan. Rechts als je de/een rechter afslag gaat nemen. Links als je de/een linker afslag gaat nemen. Geen richting als je rechtdoor wil.

Op een kleine rotonde laat je de richtingaanwijzer zo staan zo als je hem had totdat je de rotonde af gaat. Dan geeft je rechts richting aan.

Op een meerbaansrotonde zet je de richtingaanwijzer op de rotonde zelf uit, maar geef je wel rechts aan als je de rotonde verlaat.

Mij lijkt het op de bovenstaande manier ook het meest handig geregeld.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Met al die regels wordt het zo goed als onmogelijk om bij en op een rotonde nog op het verkeer te letten....

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Daar ben ik het niet mee eens. Je kan best kijken terwijl je richting aangeeft.
En als iedereen richting aan geeft dan wordt het er alleen maar makkelijker op de situatie te beoordelen.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Berichten: 301

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Voor zover mij is aangeleerd (iets van 4 jaar geleden).

Is dat het meer netjes is om tijdig richting aan te geven, dan dat het verplicht is.

Vooral omdat het tijdig aangeven bij het oprijden van een rotonde geen ongelukken kan veroorzaken, het niet tijdig aangeven kan dit wel (bv bij de aanname dat men niet zal af slaan omdat geen richting wordt aangegeven en dat dan een fietser/voetganger oversteekt).

Na wat googlen kom ik ook voornamelijk tegen dat het niet verplicht is...

Na nog meer googlen de wettelijke verkeersregels gevonden op de site van rijkswaterstaat:

http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wetten-regels-en-vergunningen/verkeerswetten/verkeersregels.aspx
 
Daar is ook een "Boekje Verkeersborden en verkeersregels in Nederland" te vinden:

https://staticresources.rijkswaterstaat.nl/binaries/Boekje%20Verkeersborden%20en%20verkeersregels%20in%20Nederland_tcm174-337518_tcm21-9388.pdf
 
2.7

Afslaan

Artikel 17

1 Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren

door:

a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel

mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;

b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel

mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen

bestemd voor bestuurders in één richting daarop

zoveel mogelijk links te houden.

2 Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken

met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
 
Voor zover ik kon vinden is er niet iets gespecificeerd over het afslaan bij een rotonde, alleen het afslaan zelf.

Dus dan zou het niet verplicht zijn om richting aan te geven bij het oprijden van een rotonde.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

xansid schreef: . Links als je de/een linker afslag gaat nemen. Geen richting als je rechtdoor wil.
 
met dat naar rechts richting aanwijzen kan ik nog leven aangezien dat de eerste afslag is, eenmaal je de rotonde op bent is er geen mens die weet vanwaar je kwam, en wat dus voor jou links of rechtdoor is.
 
Ik hoop dat ze dat nu niet aanleren de dag van vandaag, of er gaan nog veel ongelukken gebeuren op rotondes.

Berichten: 12.262

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Het is niet verplicht om richting aan te geven bij het oprijden van de rotonde, wel bij het verlaten ervan. 
 
Als je richting aangeeft naar rechts impliceert dat wel dat je de eerste afslag zult nemen (zeg maar rechtsaf slaat). 
 
Op rotondes is het overigens wel verplicht om richting aan te geven als je van rijstrook wisselt, bij grote rontondes kan dat nodig zijn als je bijv allemaal wegen hebt met 2 rijbanen per richting, maar slechts 3 voorsorteerstroken, de middelste kan je dan meestal gebruiken voor zowel rechtdoor(linkerstrook) als linksaf(rechterstrook). Bij de laatste optie moet je dan meestal een rijbaan naar links opschuiven en dus richting aangeven op dat punt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

king nero schreef:  
met dat naar rechts richting aanwijzen kan ik nog leven aangezien dat de eerste afslag is, eenmaal je de rotonde op bent is er geen mens die weet vanwaar je kwam, en wat dus voor jou links of rechtdoor is.
 
Ik hoop dat ze dat nu niet aanleren de dag van vandaag, of er gaan nog veel ongelukken gebeuren op rotondes.
 
Om met Cruyff te spreken: In principe is het heel simpel. Altijd, en de hele tijd, richting aangeven op of voor een rotonde. Dan ziet iedereen wat je van plan bent EN dat je het niet vergeten bent. Rechts knipperen als je rechtsaf wil, en links knipperen als je dat nog niet wil.
 
Nu is het dus gokken als er niets wordt aangegeven. De bestuurder die de rotonde op wil, staat te wachten op een andere bestuurder die op de rotonde rijdt, en geen richting aan heeft gegeven. En dat slaat die @#$%!! toch rechtsaf. Dûh..

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Maar halverwege een turborotonde kan je dan niet meer aangeven dat je van baan wil wisselen. Daarom moet je bij het oprijden en bij het wegrijden van zo een grote rotonde richting aangeven, maar niet op de rotonde zelf.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Berichten: 7.068

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Nu is het dus gokken als er niets wordt aangegeven.
Nee, dat is onjuist. Iemand die op een rotonde rijdt en geen richting aangeeft, geeft aan dat hij op de rotonde blijft. Dat sommige bestuurders geen richting aangeven als zij de rotonde verlaten, verandert hier niks aan. Wat zij doen is tegen de wet, maar het zou niets moeten wijzigen aan hoe jij reageert op dat gedrag.

Ik vraag mij trouwens af of het wettelijk wel zo is dat je geen richting hoeft aan te geven als je een rotonde oprijdt. De oprit van een rotonde is in feite een kruispunt (T-splitsing). Jij slaat af van de aankomende weg op de rondlopende weg (de rotonde).

Wat me trouwens bij het bekijken van het "Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)" opviel, is dat er nergens staat dat je de richtingaanwijzer moet gebruiken van de kant waar je op wil. Tevens staat er ook nergens dat je je richtingsaanwijzers niet mag gebruiken als je niet van richting verandert. Misschien dat dit soort zaken onder artikel 5 van Wegenverkeerswet 1994 vallen (in dat ze gevaar veroorzaken).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Een rotonde is in feite een gelijkvloers kruispunt met een (rond) eiland in het midden. Over het algemeen hebben binnen de bebouwde kom fietsers voorrang en buiten de bebouwde kom niet.
 
Algemene regels:
Richting aangeven als je linksaf wilt (dus de rotonde driekwart rond): bij het voorsorteren naar links bij het naderen en oprijden van de rotonde richtingaanwijzer naar links aan (je wilt immers linksaf slaan); richtingaanwijzer uit zodra je je op de rotonde begeeft (dan ben je immers doorgaand verkeer); richting aangeven naar rechts een kwart voor je de rotonde verlaat.
Richting aangeven bij rechtdoor: geen richting aangeven bij naderen en oprijden van de rotonde; richting aangeven naar rechts een kwart voor je de rotonde verlaat.
Richting aangeven als je rechtsaf wilt (één kwart van de rotonde): naar rechts aangeven bij naderen, rijden op en verlaten van de rotonde.
 
Let op: Weggebruikers die zich rechts van je bevinden en hun weg vervolgen zijn doorgaand verkeer en dus moet je hen voor laten gaan!
 
Bron: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5448-regels-rotonde-rijden-richting-aangeven-en-afslaan.html
 
Een turborotonde heeft zijn eigen regels: http://www.dirkdebaan.nl/hoe-moet-ik-op-een-turborotonde-rijden.html
 
Dus PP, de auto had ongelijk, jij had gelijk, maar zoals in zoveel situaties op de weg, zijn er mensen die de regels gevoeglijk naast zich neerleggen.
 
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Voor zover ik weet is (links) richting aangeven voor je een (turbo)rotonde op gaat niet verplicht, richting aangeven als je een rotonde verlaat wel. Je moet wel links richting aangeven als je opschuift naar een andere rijstrook/voorsorteervak (heb je bij turbo-rotondes nogal eens), maar verder hoeft het voor zover ik weet niet. 
 
Eigenlijk is het heel simpel, in de zin dat een 'gewone' rotonde exact hetzelfde is als een serie (van meestal 4, maar soms ook 3, 5 of meer) gelijkwaardige T-splitsingen, waarbij de weg toevallig in een rondje loopt, maar dat maakt niets uit. 
Victory through technology

Berichten: 7.068

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Een rotonde is in feite een gelijkvloers kruispunt met een (rond) eiland in het midden.
Nee (tenminste als je in Nederland bent). Een rotonde is een op zichzelfaansluitende eenrichtingsverkeer-weg met zijwegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Richting aangeven voor en op rotonde

Back2Basics schreef:  
Om met Cruyff te spreken: In principe is het heel simpel. Altijd, en de hele tijd, richting aangeven op of voor een rotonde. Dan ziet iedereen wat je van plan bent EN dat je het niet vergeten bent. Rechts knipperen als je rechtsaf wil, en links knipperen als je dat nog niet wil.
 
 
De logica van Cruijff is nogal een bijzondere soort logica, net als de door jou aangegeven 'regels'  eerlijk gezegd.
 
Wat is de meerwaarde van richting aangeven als je de rotonde oprijdt? Er is toch geen andere mogelijkheid (behalve achteruit rijden om niet de rotonde op te rijden wat hoogst ongebruikelijk is). Je MOET wel een rotonde oprijden als je deze tegenkomt.
 
De enige uitzondering is naar rechts richting aangeven als je de eerste afslag neemt, dan geef ik voordat ik de rotonde oprij altijd al richting aan naar rechts, wat volgens mij ook een beetje een ongeschreven regel is. Voorts geef ik bij elke volgende afslag richting aan naar rechts OP de rotonde.
 
Naar links richting aangeven om aan te geven dat je op de rotonde blijft zie ik sporadisch automobilisten doen, maar af en toe zie ik het. Dit is niet verplicht en vind ik persoonlijk ook overbodig, want als je hanteert dat je bij het verlaten richting aangeeft, is richting aangeven terwijl je op de rotonde blijft volledig obsoleet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer