[wiskunde] kromtestralen tekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

kromtestralen tekenen

Beste mensen.
 
Een van de aankomende weken heb ik een zogenaamde toetsweek, en voor natuurkunde zijn we met het onderwerp licht en lenzen bezig.
Een onderdeel hiervan is o.a. de kromtestralen van een lens tekenen (alleen van een positieve lens), maar ik heb geen idee hoe dit moet.
Zou iemand mij dit op een duidelijke manier kunnen uitleggen, of een link naar een website/filmpje kunnen toevoegen waarbij dit uitgebreid verteld word?
Zelf heb ik verschillende docenten bij mij op school al gevraagd hoe dit moet, maar geen van allen kan mij goed uitleggen hoe het nou precies moet.
 
met vriendelijke groet,
BlueTrueMU

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: kromtestralen tekenen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: kromtestralen tekenen

er even van uitgaande dat die "kromte"  een cirkeldeel is:
 
kromtestraal.gif
kromtestraal.gif (10.77 KiB) 402 keer bekeken
 
1: kies twee willekeurige punten (in het voorbeeld wat minder willekeurig omdat ik maar een eenvoudig tekenprogramma heb waarin ik anders cirkels niet zo netjes kan plaatsen)
2: teken twee even grote snijdende cirkels rondom die punten
3: teken een straal door de snijpunten van die cirkeltjes
4: herhaal bovenstaande voor twee andere punten
 
waar de geconstrueerde stralen elkaar snijden vind je het middelpunt van je kromte
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: kromtestralen tekenen

Jan van de Velde schreef: er even van uitgaande dat die "kromte"  een cirkeldeel is:
 
Afbeeldingkromtestraal.gif
 
1: kies twee willekeurige punten (in het voorbeeld wat minder willekeurig omdat ik maar een eenvoudig tekenprogramma heb waarin ik anders cirkels niet zo netjes kan plaatsen)
2: teken twee even grote snijdende cirkels rondom die punten
3: teken een straal door de snijpunten van die cirkeltjes
4: herhaal bovenstaande voor twee andere punten
 
waar de geconstrueerde stralen elkaar snijden vind je het middelpunt van je kromte
 
Beste Jan van der Velde.
 
Hartstikke bedankt voor deze uitleg.
Dit maakt het voor mij een stuk duidelijker hoe het getekend moet worden en wat de stappen hierbij zijn.
Ook wil ik mij verontschuldigen, dit is de eerste vraag die ik op het forum heb geplaatst en ik wist niet precies wat de regels hierbij zijn.
Ik heb zojuist het volledige "reglement" doorgelezen en ik zal voortaan beter opletten waar ik iets post.
 
Nogmaals bedankt voor de uitleg.
 
M.v.g.
BlueTrueMU

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: kromtestralen tekenen

BlueTrueMU schreef:  
Ook wil ik mij verontschuldigen, 
excuses zijn niet nodig maar toch geaccepteerd  :)
 
 
BlueTrueMU schreef:  
Zelf heb ik verschillende docenten bij mij op school al gevraagd hoe dit moet, maar geen van allen kan mij goed uitleggen hoe het nou precies moet.
 
dit was in mijn tijd (toegegeven, een grijs verleden) tweedeklas meetkunde  :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer