materiaalaantasting

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

materiaalaantasting

Goedemiddag,
 
Is het mogelijk door om een materiaalaantasting te meten met de volgende meetapparatuur? Het zijn overigens metalen plaatjes die in een oplossing (zuur) op een verhoogde temperatuur.
 
pH meter, Deze meet de H+ concentratie. Maar kan dit gelinkt worden aan materiaal aantasting? Het vrijkomen van metaaldeeltjes van het metalen plaatje in de oplossing?
 
De troebelheid (NTU) meting: dit geeft de concentratie onopgeloste deeltjes weer in een oplossing dmv. lichtweerkaatsing.
 
De geleidbaarheid: naar verwachting zou de geleidbaarheid hoger worden bij materiaalaantasting maar ook deels door de verhoogde temperatuur.
 
 
Ik hoor het graag.
 
mvg.
 
 

Berichten: 12.262

Re: materiaalaantasting

De pH meten heeft denk ik niet zoveel zin, zeker niet in geconcentreerd zuur. De pH zal wel toenemen gezien het zuur reageert met het metaal, maar 1 pH punt verschil is een factor 10 in concentratie, en zeker met een forse overmaat zuur is het lastig. 
 
Als de ionen oplossen (dwz niet neerslaan als zout oid) dan kun je wellicht iets met spectofotometrie doen. 
Victory through technology

Berichten: 391

Re: materiaalaantasting

Als je metaalplaatjes in zuur hangt zal waarschijnlijk het metaal oplossen in de vorm van ionen.
Ik betwijfel of er metaaldeeltjes van je materiaal afvallen.
 
Makkelijkste manier om de oplossnelheid van je metaal te meten is af en toe uit de oplossing nemen, goed afspoelen, drogen en wegen.
De massa afname zegt dan iets over de oplossnelheid van je materiaal.
 
Andere optie is het meten van metaal ionen in je oplossing. Dat gaat het makkelijkste met AAS of ICP als je daarover kan beschikken.
 
Anders zijn er voor een aantal metalen wel spectrofotometrische of titrimetrische methoden beschikbaar om specifieke concentraties opgeloste metalen te bepalen.

Reageer