Gelijke voornamen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Gelijke voornamen

Alweer een hele tijd terug heb ik eens op de TV wat over twee broers gezien.
 
Ze waren volle broers maar heetten allebei Jan.
 
Mijn vader heeft vroeger eens verteld dat dat niet mocht.
 
Had mijn vader ongelijk of zijn die twee door de mazen van het net geglipt?
 
PS.
Ik had de indruk dat ze geen tweede naam hadden en ook als Jan waren ingeschreven.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Gelijke voornamen

In België: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1987051531&table_name=wet
Artikel 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand mag in de akte van geboorte geen voornamen opnemen die aanleiding geven tot verwarring dan wel het kind of derden kunnen schaden.
De ambtenaar van de burgerlijke stand beslist. En die zal waarschijnlijk beslissen dat 2 personen met dezelfde voornaam en achternaam op hetzelfde adres verwarring kan opleveren en die andere broer zou kunnen schaden.

 

In Nederland is het gelijkaardig: http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-1/1-voornaam-geslachtsnaam-woonplaats-burgerlijke-stand.htm
Titel 2. Het recht op de naam
 
Artikel 4: Verkrijgen en wijzigen van voornamen

1. Een ieder heeft de voornamen die hem in zijn geboorteakte zijn gegeven.

2. De ambtenaar van de burgerlijke stand weigert in de geboorteakte voornamen op te nemen die ongepast zijn, of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen tenzij deze tevens gebruikelijke voornamen zijn.

3. Geeft de aangever geen voornamen op, of worden deze alle geweigerd zonder dat de aangever ze door een of meer andere vervangt, dan geeft de ambtenaar ambtshalve het kind een of meer voornamen, en vermeldt hij uitdrukkelijk in de akte dat die voornamen ambtshalve zijn gegeven.
De ambtenaar van de burgerlijke stand beslist.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Gelijke voornamen

317070 schreef: In België: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1987051531&table_name=wet
De ambtenaar van de burgerlijke stand beslist. En die zal waarschijnlijk beslissen dat 2 personen met dezelfde voornaam en achternaam op hetzelfde adres verwarring kan opleveren en die andere broer zou kunnen schaden.
Dit waren echter Nederlanders.
Het kan echter zijn dat het bij ons ook zo is geregeld, want vroeger werden fantasie namen vaak geweigerd.
 
PS.
Je mag in Belgie je dochter geen Wiske noemen, maar dat heeft een rechter beslist.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Gelijke voornamen

Waren beide broers nog in leven? Het gebeurt namelijk vrij geregeld dat een kind dezelfde naam krijgt als een overleden broertje of zusje.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Gelijke voornamen

En die zal waarschijnlijk beslissen dat 2 personen met dezelfde voornaam en achternaam op hetzelfde adres verwarring kan opleveren en die andere broer zou kunnen schaden.
Dat lijkt me geen argument, het is niet ongebruikelijk als bijvoorbeeld vader en zoon dezelfde voornaam hebben, en normaliter wonen die toch zeker 18 jaar op hetzelfde adres ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Gelijke voornamen

Rhiannon schreef: Waren beide broers nog in leven? Het gebeurt namelijk vrij geregeld dat een kind dezelfde naam krijgt als een overleden broertje of zusje.
Ja hoor.
Ze voeren met z'n tweeën op een binnenvaart schip.
(misschien doen ze dat nog wel)
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Gelijke voornamen

Benm schreef: Dat lijkt me geen argument, het is niet ongebruikelijk als bijvoorbeeld vader en zoon dezelfde voornaam hebben, en normaliter wonen die toch zeker 18 jaar op hetzelfde adres ;)
Ambtenaar, geen rechter. Zelfs als die mens een slechte dag heeft, dan mag die nog altijd zelfstandig beslissen of aan de 2 criteria is voldaan. Er is rechtspraak (in NL) van iemand die zijn kind 'Donker' wilde noemen als derde voornaam. Mocht niet, ook al waren er al mensen in de familie die zo noemden, en na een rechtzaak besliste de rechter dat de wet zegt dat de ambtenaar mag beslissen. In hoger beroep werd die beslissing wel teruggedraait, en de naam verandert. http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-1/rechtspraak/4-voornamen-geboorteakte-rechtszaak.htm
 
Maar, diezelfde ambtenaar mag het dus ook gewoon goedkeuren. Hij beslist autonoom.
 
Maar, die wet komt blijkbaar uit 1970. Daarvoor was er een andere wet: http://www.naamkunde.net/?page_id=152
Voor die wet ervoor mocht de ambtenaar weigeren als het geen 'kalendernamen' waren. Dus beide zonen Jan noemen mocht dan inderdaad.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijke voornamen

Uit overlevering weet ik dat er in mijn moeders familie een gezin was waarin zowel de vader als de 4 zonen allemaal Jan heetten. Was wel vóór WO2.
Geen idee of dat tegenwoordig nog mag. Je zou het kunnen oplossen door ze allemaal een verschillende tweede naam te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Gelijke voornamen

Mijn overgrootvader heette Johannes maar ze noemde hem Jan en zijn broer heette Jan :?: 
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Gelijke voornamen

megabon schreef: Mijn overgrootvader heette Johannes maar ze noemde hem Jan en zijn broer heette Jan :?: 
 
inderdaad er is een verschil in geregistreerde/officiële naam en roepnaam.
 
Daarnaast heb je toch ook situaties (gehad) van vaders, zoon, kleinzoon met de zelfde naam. Willem, Willem Jr., Willem III, Willem IV...
 
oh wacht die noemt zich Willem-Alexander....
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Gelijke voornamen

Dat getal is iets dat erachter geplakt wordt maar voor zover ik weet niet in je geboorteakte of paspoort staat. 
 
Dezelfde roepnaam kan sowieso, mijn vader heet (volgens het paspoort) Benjamin en ik Ben, maar gebruiken beide het laatste als roepnaam. We zijn beide de jongste zoon van ieders vader, dus onlogisch is het niet. 
 
Overigens hebben we wel andere voorletters (en uiteraard ver uit elkaar liggende geboortedata) wat de kans op verwarring aanzienlijk verkleint. 
 
Uiteraard kan het wel problemen opleveren als je dezelfde voorletter, achternaam en geboortedatum hebt. Dat kan 'expres' gebeuren doordat een tweeling gelijke voorletters krijgt (bijv Jan en Joop), maar wil ook wel eens bij toeval gebeuren bij mensen die geen familie van elkaar zijn. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Gelijke voornamen

De Nederlandse wetgeving met betrekking tot de voornaamgeving is te typeren als een 'alles mag, behalve'-constructie, dit wil zeggen: alle voornamen zijn toegestaan, maar er zijn twee uitzonderingen. De ambtenaar van de burgerlijke stand mag een voornaam niet accepteren wanneer die ongepast is of wanneer die overeenkomt met een bestaande achternaam als die niet ook als voornaam gebruikelijk is. Met betrekking tot het aantal te geven namen kent de wet geen beperkingen. Een extreem aantal namen zou in het uiterste geval nog geweigerd kunnen worden door de naamgeving als ongepast te kwalificeren.
Bron: Meertens Instituut
 
Lees verder hier.
 
@Benm: alleen in Amerikaanse paspoorten staat bij gelijke voornamen Jr., III e.d. In andere paspoorten ben ik het nog nooit tegengekomen en er gaan elke dag toch heel wat paspoorten door mijn handen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Gelijke voornamen

Zal wel een amerikaans ding zijn inderdaad,  soort behoefte aan royalty-achtige namen in een land dat dat verder niet kent. 
 
Aantal namen en lengte is wel interessant. Bij mij past het nog op de machine readable strip, maar met nog een naam van 5 letters erbij zou dat niet meer lukken. Ik neem aan dat ze het dan gewoon afkappen, er zijn genoeg mensen met 3 of 4 voornamen, en als dat lange namen zijn wordt het al snel te krap. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Gelijke voornamen

Benm schreef: .. Overigens hebben we wel andere voorletters (en uiteraard ver uit elkaar liggende geboortedata) wat de kans op verwarring aanzienlijk verkleint. 
 
Uiteraard kan het wel problemen opleveren als je dezelfde voorletter, achternaam en geboortedatum hebt. Dat kan 'expres' gebeuren doordat een tweeling gelijke voorletters krijgt (bijv Jan en Joop), maar wil ook wel eens bij toeval gebeuren bij mensen die geen familie van elkaar zijn. ..
 
Het is aan te raden om ook tweelingen elk een eigen, verschillende naam te geven, zeker om problemen in het ziekenhuis te voorkomen. Standaard wordt er gekeken of de geboortedatum bij de persoon past. Er wordt niet gecontroleerd of er in het ziekenhuis meer personen met dezelfde naam en geboortedatum zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat een nier van een verkeerde/gezonde tweeling werd verwijderd, in plaats van bij de goede/zieke, omdat er niet voldoende gecontroleerd werd.
Als het slachtoffer bij bewustzijn is, kan deze het medisch personeel waarschuwen, maar niet als het slachtoffer bewusteloos is.
 
Het medisch personeel leest gemakkelijk over letterverwisselingen heen, en wilde mijn partner met voorletters GJ de medicijnen van haar tweelingbroer JG geven. Gelukkig lette ze goed op.

Reageer