Riemschijf graanmolen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Riemschijf graanmolen

Beste,
Ik heb een oude graanmolen van rond 1900 gesestaureerd, een soort tafelmodel.
Nu wil ik er een motor opzetten: 
Motor 1500 RPM
 
Riemschijf molen 375mm
as molen 200mm
maalsteen 120mm
 
aan de molen zelf wil ik niks veranderen, dus de snelheid moet geregeld worden door een riemschijf op de motor.
 
Kan iemand mij aub helpen met deze te berekenen en het vermogen van de motor te bepalen. 
 
opvoorhand bedankt.
 
in de bijlage zal ik een situatieschets bijvoegen.

correctie: as is geen 200 maar 20mm
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (202.09 KiB) 669 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Riemschijf graanmolen

Wat moet het toerental van de molen worden?
Over het vermogen valt helemaal niks te zeggen, want dan moet je eerst weten hoeveel koppel er nodig is tijdens het malen.

Berichten: 8

Re: Riemschijf graanmolen

de molensteen zou tegen 50toeren per minuut draaien
de riemschijf is 375mm in diameter, dat zijn de enige gegevens die ik heb

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Riemschijf graanmolen

1500 rpm voor de motor, 50 rpm voor de molen. Dat is een factor 30. De schijf op de motoras moet dan 30 keer zo klein zijn als die op de molenas.
375/30 = 12,5 mm. Dat lijkt me onhandig klein. De vertraging zal dan in twee stappen moeten, dus met nog een tussenas. Of je moet een motor zoeken met een aangebouwde vertragingskast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Riemschijf graanmolen

Het benodigde koppel is nog onbekend, dus daar zal je eerst een indruk van moeten hebben.
 
Wind een touwtje rond de riemschijf, en hang er gewichtjes aan (mag van alles zijn, even wegen met een keukenweegschaal o.i.d.)  kijk met welk gewicht die schijf begint te draaien.
 
Dan kunnen we op basis van het toerental (50 rpm) het minimale koppel inschatten, en daarmee hoeveel watt de motor moet zijn.
Een motor met ingebouwde vertraging lijkt ook mij het meest geschikt als je de molen verder origineel wilt houden.
 
Als je het testje gedaan hebt en we weten het koppel, dan moet het niet zo lastig zijn een geschikte motor te vinden. Waarom je die 1500 rpm opgeeft, is mij onduidelijk. Heb je wellicht al een motor op het oog?

Berichten: 8

Re: Riemschijf graanmolen

12.5 mm lijk me inderdaad een beetje ondoenbaar, ik zal het  dus met een reductiekast moeten doen.
ik heb die truc met koord en gewicht gedaan en kwam tot het volgende resultaat:
 
2,620kg en moest ik af en toe is helpen want hij durfde stoppen.
2.639 dan ging hij vlotjes zonder haperen.
 
Opvoorhand bedankt 

Berichten: 8

Re: Riemschijf graanmolen

Ik heb nog niet direct een motor op het oog maar vroeger op school in mijn opeiding werkten we meestal met a-syncrone motoren van 3000 of 1500 RPM? Daarmee dus, ik probeerde eerst met iets dat vertrouwd is. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Riemschijf graanmolen

Ok, laten we het op 3 kg houden, dan is er wat marge.
Dat is dus een koppel van 0,1875 m * 9,81 m/s2 * 3 kg = 5,5 Nm
Het bijbehorende motorvermogen bij 50 rpm is dan (50*5,5) / 9549 = 0,028 Kw = 28 Watt.
 
Een redelijke overbrengverhouding lijkt mij 1:5 dan is de diameter van de aandrijfpoelie 7,5 cm
Dus zoek je een reductiemotor van wat meer dan 30 Watt met een toerental van ongeveer 250 rpm.
 
Deze levert 40 watt op de as bij 250 rpm. Het is een gelijkstroommotor 12 volt, dus zal je er ook een 12 volt dc voeding of accu bij moeten hebben. Wil je daar niet aan, dan is deze 230 volt motor wellicht wat; 260 rpm 38 Watt.
Deze motor is 160 rpm (12 cm aandrijfpoelie nodig), maar heeft wat meer vermogen, zo rond de 50 Watt.
 
Je wilt de graanmolen toch niet echt gaan gebruiken? Want dan is er meer motorvermogen nodig dan wat hier berekend is.

Berichten: 8

Re: Riemschijf graanmolen

Super bedankt,
Het is eigenlijk wel de bedoeling om hem te gebruiken. Niet dageijks maar 1x per week. 
Hopelijk ben ik u niette veel tot last

Berichten: 8

Re: Riemschijf graanmolen

misschien moet ik er wel bijvertellen dat ik die test met dat koordje gedaan had als de molen gevuld was. 
want zonder vulling, was het gewicht 100gr max. en hij maalde het graan prima op dat klein stukje.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Riemschijf graanmolen

Ok, dan kan je er dus van uit gaan dat de motoren waarnaar gelinkt is zouden moeten voldoen.

Berichten: 8

Re: Riemschijf graanmolen

Super, enorm bedankt om mij te helpen. Egt waar, zelf was ik er nooit uitgeraakt.

Reageer