Negatieve groundspeed in vliegtuig

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Negatieve groundspeed in vliegtuig

Ik heb in het verleden reeds een vraag gesteld over airspeed versus groundspeed en na het kijken van een filmpje op youtube over windshear recovery, begonnen mijn gedachtes weer af te dwalen en kwam ik met de volgende hypothetische situatie:
 
1) Ik vlieg met 500 km/u (true airspeed)
2) Ik heb wind tegen van 600 km/u
 
Mijn groundspeed is dan 500 - 600 = -100 km/u, maar aangezien ik een prima airspeed heb, geraak ik niet in een stall en blijf ik gewoon zonder probleem in de lucht, temeer de headwind voor extra lift zorgt.
 
Als we ervan uitgaan dat het vliegtuig opgewassen is tegen de mechanische krachten die erop spelen, krijg je wel een hele bijzondere situatie:
 
Vanaf de grond zie je het vliegtuig achteruit vliegen met 100 km/u.
 
Maak ik een denkfout, zie ik iets over het hoofd, of is dit inderdaad correct in deze uiterst hypothetische situatie?
 
En om het minder hypothetisch te maken:
Is het ooit in de geschiedenis der luchtvaart voorgekomen dat een vliegtuig een negatieve groundspeed weergaf zonder dat er sprake was van een instrumentenfout? Bij kleinere vliegtuigjes kan ik het me namelijk nog wel voorstellen, dat je bijvoorbeeld met een Cessna erg langzaam vliegt, laten we zeggen 95 km/u en een tegenwind hebt van 100 km/u (windkracht 10) waardoor het netto effect is dat je 5 km/u achteruit vliegt.
 
Bij voorbaat dank.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

Dat klopt allemaal. Dat wil zeggen, het eerste voorbeeld dat jij noemt is inderdaad hypothetisch mogelijk. En het minder hypothetische deel met betrekking tot de kleine luchtvaart, het is mogelijk, het is gedemonstreerd en ik heb het ooit vanaf de grond gezien. Dat wil zeggen, die persoon vloog op een stormdag voor langere tijd opzettelijk boven het zelfde punt op gelijkblijvende hoogte. Dit was destijds boven vliegveld Eelde met grondsnelheid=0.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

shimmy schreef:  Dat wil zeggen, die persoon vloog op een stormdag voor langere tijd opzettelijk boven het zelfde punt op gelijkblijvende hoogte. Dit was destijds boven vliegveld Eelde met grondsnelheid=0.
 
Lijkt me zo'n bizar surrealistisch gezicht... :shock:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig


 
Inderdaad een vreemd gezicht.

Berichten: 12.262

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

Ik vind het vooral bizar dat die vogels hun best blijven doen om te vliegen terwijl ze duidelijk niet verder komen tov de grond ;)

 
Wat vliegtuigen betreft: of je een negatieve groundspeed hebt hangt een beetje af van hoe je het definieert: Als je de koers definieert op basis van de houding van het vliegtuig (staart naar neus) dan zou het met extreem veel wind negatief kunnen zijn. Als je 'gewoon' de snelheid meet dan krijg je een positieve groundspeed maar in een andere (mogelijk tegengestelde) richting van de houding van het vliegtuig of de airspeed. 
 
Dit speelt ook een rol bij aanzienlijk minder extreme omstandigheden, stel je bijvoorbeeld een situatie voor van een airspeed van 400 kts met een zijwind van 40 kts. Als je puur de staart-naar-neus lijn van het vliegtuig aanhoudt als de vliegrichting waait zo'n toestel heel ver van zijn koers, tenzij de piloot continu een bocht blijft maken om de afwijking te corrigeren (niet zo prettig voor de passagiers lijkt me). 
 
De andere optie is om de koers te veranderen (met ca 10 graden) en het toestel 'rechtuit' te laten vliegen, waarbij het opzij geblazen worden wordt gecompenseerd zodat je op de goede bestemming aankomt, zij het wat langzamer dan zonder wind.  
 
Voor een klein vliegtuigje is het overigens niet ondenkbaar om tegen de wind in verticaal te landen, al moet het daarvoor wel stevig waaien (60 kts oid voor een cessna caravan, misschien 50 voor een 172 oid). Ook wel aardig: op een windstille dag zou je in principe op een rijdende vrachtwagen kunnen laden ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

Het is bij het uitzetten van de koers voor een vliegtuig (en het berekenen van de passagetijden) essentieel om de wind in beschouwing te nemen, anders kom je er gewoon niet als je op kompaskoers vliegt.
De situatie waarbij je met grondsnelheid = 0 kunt landen is erg hypothetisch. Juist bij afnemende hoogte verandert de wind nogal. Als de wind een groot deel van de airspeed verzorgt (of zelfs volledig) is het uiterst riskant om daarmee te landen. Bij het dalen zal de wind hierdoor snel veranderen van richting en snelheid en dat is nou net erg onhandig bij een landing. Verticaal opstijgen zou (heel) misschien nog wel kunnen.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

@Benm: Jij kunt natuurlijk zelf spelen wat je wilt met definities, maar in de navigatie ligt dat allemaal al geheel vast. Heading, track, groundspeed, course overal zijn al afspraken over. Voor wat betreft airspeed, die term op zichzelf wordt niet gebruikt maar is onderverdeeld in bijvoorbeeld calibrated, indicated, of de hier bedoelde true airspeed.

Groundspeed is altijd de true airspeed min de headwindcomponent. Hij wordt dus negatief.

@Olaf: niemand had het hier over landen neem ik aan want dan wordt het allemaal wel heel hypothetisch zoals je zegt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

shimmy schreef: @Olaf: niemand had het hier over landen neem ik aan want dan wordt het allemaal wel heel hypothetisch zoals je zegt.
 
 
Benm schreef:  
Voor een klein vliegtuigje is het overigens niet ondenkbaar om tegen de wind in verticaal te landen, al moet het daarvoor wel stevig waaien (60 kts oid voor een cessna caravan, misschien 50 voor een 172 oid). 
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

Ah, sorry. Overheen gelezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

Ik vind het vooral bizar dat die vogels hun best blijven doen om te vliegen terwijl ze duidelijk niet verder komen tov de grond.
 
Ik vermoed dat ze toch blijven vliegen omdat ze staand op de grond weggeblazen worden.

Berichten: 12.262

Re: Negatieve groundspeed in vliegtuig

Dat zou kunnen... misschien doen ze dit ook wel in een windtunnel :D
Victory through technology

Reageer