prijzen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

prijzen

Ik vind het raar dat er bekers bestaan voor prestaties in sport, bijvoorbeeld wielrennen, voetbal, enz., film e.d. maar dat er geen prijzen zijn voor wetenschaprijke series. Ik vind dat maar raar en verdacht. Ook hier worden toch ontdekkingen gedaan.
Of heb ik het mis? Als ik een component van een serie kan verklaren is dit toch ook een prijs waard?
Alles draait niet alleen rond sport en muziek en acteertalent.
 
Wat is jullie idee hierover?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: prijzen

Er zijn wel prijzen voor wetenschappers, maar bekers worden niet uitgereikt.
Meestal is het het een geldprijs en een eervolle vermelding.
 
Er zijn wel wat DVD's uitgebracht met wetenschappelijke series, maar inderdaad niet veel.
Zeker niet voldoende afzet voor, ik koop ze zelf ook nooit,
maar let goed op wat de wetenschappelijke zenders op Astra uitzenden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: prijzen

Er zijn inderdaad wel prijzen, maar voor zover ik weet geen (officiele) bekers. Zoals gezegd wel geldbedragen, eervolle vermeldingen, en medailles (bijvoorbeeld de nobelrpijs, maar er zijn er meer).
 
Of het vreemd is? Ik denk het eigenlijk niet, er zijn zoveel activiteiten waar iemand in kan uitblinken maar geen bekers of iets dergelijks voor bestaan. Sport en entertainment zijn eerder de uitzondering. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: prijzen

Een echte wetenschapper accepteert geen prijzen. De wiskundige Perelman weigerde de Fields-medaille. Hij vond: "ik heb mijn berekeningen gepubliceerd. Dat is wat ik het publiek te bieden heb".
 
Prijzen zijn voor ijdeltuiten.

Berichten: 12.262

Re: prijzen

Ik denk dat het een het ander niet uitsluit. Voor onderzoekers kan een prijs best nuttig zijn, vooral als er een flink geldbedrag aan vast zit zodat je weer een paar mensen kunt aantrekken, apparatuur kunt kopen of iets dergelijks. 
 
Ergens denk ik dat de vernoeming van een element de hoogste erkenning is, maar gezien het niet te verwachten is dat daar nog wat bij komt houdt dat nu op. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: prijzen

Vanitas vanitatum omnia vanitas.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: prijzen

Benm schreef: Ik denk dat het een het ander niet uitsluit. Voor onderzoekers kan een prijs best nuttig zijn, vooral als er een flink geldbedrag aan vast zit zodat je weer een paar mensen kunt aantrekken, apparatuur kunt kopen of iets dergelijks. 
 
Ergens denk ik dat de vernoeming van een element de hoogste erkenning is, maar gezien het niet te verwachten is dat daar nog wat bij komt houdt dat nu op. 
Dat is misschien wat wetenschappelijk prijzen van de andere onderscheid.
 
Het bedrag gaat maar hoogst zelden naar de wetenschapper die de prijs krijgt.
Meestal krijgt hij alleen wat inspraak hoe het besteed gaat worden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: prijzen

Ergens is dat ook wel logisch, veel wetenschappelijk werk is het resultaat van de inspanning van een team, vakgroep of iets dergelijks. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: prijzen

Benm schreef: Ergens denk ik dat de vernoeming van een element de hoogste erkenning is, maar gezien het niet te verwachten is dat daar nog wat bij komt houdt dat nu op.
 
De minst nuttige elementen van het huidige periodiek systeem kunnen we omdopen zonder dat iemand er last van heeft. De praktijk bewijst dat het kan, de helft van de elementen is al eens van naam veranderd, columbium werd bijvoorbeeld niobium.(1) Op die manier is er best wel plaats voor Verlindium of Cruijffium.

 

Reageer