zomeruur

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

zomeruur

Deze middag zijn we eventjes gaan wandelen en onderweg stond er een zonnewijzer deze stond mooi tussen de 1 en de 2 en het was 12u30 dus 1 uur vooruit.
Mijn eerste reactie was dat hij niet juiste ging maar toen dacht ik dat we vanavond het uur veranderen en dat die morgen dan weer juist staat.
 
Er is al veel discussie geweest rond het afschaffen van het zomeruur maar de zon liegt niet.
one day you will know

Berichten: 656

Re: zomeruur

Dat ligt er al aan, misschien is deze gemaakt op zomertijd had ook anders gemaakt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: zomeruur

​Het is knap hoe de vogels rekening houden met de zomertijd. Morgen zal de merel een uur eerder zingen, en de haan een uur eerder kraaien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: zomeruur

Onze hond niet. Die is dom,
dogrunright1.gif
dogrunright1.gif (2.02 KiB) 1093 keer bekeken
die gaat pas een uur later dan anders om zijn brokjes komen zeuren. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: zomeruur

Een zonnewijzer kun je natuurlijk zo draaien dat er een tijd naar keuze wordt weergegeven.
 
Maar als je het astronomisch correct bouwt (12 uur = het hoogste punt van de zon) dan zitten we er aardig naast qua tijdzone hier: ca 40 minuten in de winter en 1 uur en 40 minuten in de zomer. Het middelpunt van CET is 15 graden, dat is zo'n beetje tussen praag en wenen in. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: zomeruur

Ik kan fout zitten hoor, so correct my if I'm wrong maar:
 
1) Geen idee hoe een zonnewijzer werkt, maar als deze middels een schaduw werkt, dan is het niet gek dat deze enigszins verschuift tussen zomer- en wintertijd aangezien die schaduw dan ook opschuift. Als het met de hand verschoven kan worden, kan iemand dat natuurlijk ook gewoon doen.
 
2) Tijd is sowieso nep. Het is iets wat niet bestaat, maar wat door de mens is bedacht om de 'voortgang van de dag' aan te geven. Zo komen wij ook aan de benamingen van ochtend, middag, avond en nacht. Zomer- en wintertijd is ooit ingesteld voor een betere balans van zonsopgang en -ondergang. Verder had het ook volgens mij iets te maken met energiebesparingen.
 
3) 
jkien schreef: ​Het is knap hoe de vogels rekening houden met de zomertijd. Morgen zal de merel een uur eerder zingen, en de haan een uur eerder kraaien.
 
Ik denk persoonlijk dat vogels geen rekening houden met zomertijd, maar dat zij simpelweg beïnvloed worden door het zonlicht. Ze worden ongetwijfeld dan gewoon wakker en beginnen ze zingen en een haan begint te kraaien. Dat dit voor ons mensen een uur eerder is (nogmaals, volgens de door ons bedachte tijd) komt doordat we zomer- en wintertijd hebben. Maar dat is verder geen speciaal biologisch proces, waardoor zij eerder zouden zingen en kraaien.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: zomeruur

Wat mij betreft mogen ze die onzin afschaffen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: zomeruur

Ik heb zelf een zonnewijzer als klok (in Spanje) en die geeft keurig de zonnetijd aan. Ik denk dat alle zonnewijzers dat doen. Ik zit daar dicht bij de 0-meridiaan en ik zie op de klok keurig de tijd in GMT. Zomer en winter.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: zomeruur

merelzang.jpg
merelzang.jpg (121.52 KiB) 1066 keer bekeken
 

De grafiek geeft weer wanneer een merel bij mij in de tuin 's morgens begon te zingen en wanneer hij 's avonds kwetterde als hij ging slapen. In beide gevallen ongeveer het tijdstip van de burgerlijke schemer, maar in het voorjaar werd de merel een uur vroeger wakker van de lentekriebels. Bij de overgang naar zomertijd ging hij een uur later (inderdaad!) zingen. Het afwijkende driehoekje van 10 mei is een observatie van een andere merel, uit het Geheim Dagboek van Hans Warren, op de morgen van de Duitse inval in 1940. De afwijking van 40 minuten laat zich verklaren doordat Hitler de Duitse Middeneuropese Tijd uiteraard niet voor, maar pas een week na de inval aan ons land heeft opgelegd. Een andere bijzonderheid, in december, is de nachtmerrie waaruit de merel kennelijk wakker schrok, en die hem even deed zingen.
 
De stippellijn in het midden is het tijdstip rond het middaguur waarop de zon het hoogst staat. De horizontale schommeling van de stippellijn zou je met een zonnewijzer moeten zien.

Berichten: 12.262

Re: zomeruur

jkien schreef: De afwijking van 40 minuten laat zich verklaren doordat Hitler de Duitse Middeneuropese Tijd uiteraard niet voor, maar pas een week na de inval aan ons land heeft opgelegd.
 
Dat is wel een populaire lezing, maar er valt op zn minst op aan te merken dat CET niet astronomisch correct is voor Berlijn. Sterker nog, het is nergens in duistland astronomisch correct, al zit de oostgrens met polen er redelijk dichtbij. 
 
De correcte tijd voor duitsland zou eerder GMT+0:45 zijn. al is er voor zover ik weet maar 1 land (nepal) dat een tijdzone met een kwartier verschuiving heeft, en dat meer uit politieke dan praktische overwegingen. 
 
Maar het kan altijd gekker, heel china heeft 1 tijdzone, en dat levert de vrij bizarre situatie op dat je bij het passeren van de grens met pakistan 3 uur tijdsverschil hebt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: zomeruur

De afwijking van 40 minuten laat zich verklaren doordat Hitler de Duitse Middeneuropese Tijd uiteraard niet voor, maar pas een week na de inval aan ons land heeft opgelegd.
Dat is wel een populaire lezing, maar er valt op zn minst op aan te merken dat CET niet astronomisch correct is voor Berlijn.
 
Ik begrijp niet helemaal wat je in mijn uitspraak tegenspreekt, maar ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat de klok in Nederland op 16 mei 1940 veranderde, van MEZT-40 minuten, naar MEZT, waarbij MEZT = middeneuropese zomertijd = UTC + 2 uur?

Berichten: 12.262

Re: zomeruur

Oh, dat bedoel ik er niet mee te zeggen, ik doelde er meer op dat deze tijd niet specifiek duits is, maar gewoon GMT+1.
 
De verandering was er natuurlijk, maar ook dat was niet de eerste, vroeger had je tijden die per stad een beetje verschilden, ik meen dat dat pas is rechtgetrokken bij de aanleg van spoorwegen. 
Victory through technology

Reageer