gekromde ruimtetijd en een de lengte meter.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

gekromde ruimtetijd en een de lengte meter.

Ik heb een vraag over de Relativiteitstheorie:

Als ik het goed begrijp wordt het volume door de gekromde ruimtetijd door massa kleiner.

Mijn veronderstelling is dan dat de lengte meter, zoals gedefinieerd is in vacuüm op aarde, door de kromming van de ruimtetijd bij een grotere massa als de aarde kleiner is en bij het ontbreken van enige zwaartekracht groter.

 

mijn hypothetisch is dan..

Als ik vanaf de aarde een lichtdeeltje zou volgen die zich naar een zwart gat verplaatst zal ik dan het volgende zien ?

Zie Ik een lichtdeeltje dat steeds langzamer gaat tot nagenoeg 0, omdat de afstand die een lichtdeeltje in een seconde aflegt in een zwart gat oneindig klein is geworden.

Terwijl als ik op het lichtdeeltje zou zitten ik mij toch zal verplaatsen met de snelheid van het licht.
 
Kortom, klopt mijn veronderstelling betreft de SI eenheid meter ?

Berichten: 3.780

Re: gekromde ruimtetijd en een de lengte meter.

Nog een andere hierop lijkende vraag:
als een deeltje loodrecht in een zwart gat valt met een massa van bv die van onze zon, dan lijkt dat deeltje voor de verre waarnemer nooit verder te komen dan de waarnemingshorizon, maar voor een waarnemer die met het deeltje mee zou reizen zou die gewoon de waarnemingshorizon passeren. Vrag is nu : hoe lang duurt het vanaf het passeren van de waarnemingshorizon tot het moment van het bereiken van de singulariteir? stel dat je dat zou willen vergelijken met de denkbeeldige situatie waarbij er geen relativiteit zou zijn maar alleen zwaartekracht volgens newton. wat zou dan de verhouding zijn tussen de tijd die in werkelijkheid verloopt voor de meereizende waarmener en de tijd volgens newton berekeningen?  

Reageer