Warmte/temperatuur berekenen in een Kogellager

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Warmte/temperatuur berekenen in een Kogellager

Ik moet voor een afstudeeropdracht de warmte berekenen die ontstaat in een kogellager.
 
Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken behalve met behulp van een infraroodcamera of iets dergelijks?
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Warmte/temperatuur berekenen in een Kogellager

Moet je het berekenen of meten?

 

Een puur op natuurwetten gebaseerde theoretische benadering lijkt mij complex en bepaald niet nauwkeurig. Meten is weten.

 

Je zou uit kunnen gaan van het energieverlies aan warmte agv wrijving. Bijvoorbeeld door het opgenomen vermogen van een elektromotortje in onbelaste toestand bij een bepaald toerental te vergelijken met het benodigde vermogen bij aangekoppeld lager. Dan heb je een indruk van de wrijvingsverliezen in onbelaste toestand van het lager.

 

Moet het onder belasting, dan zou je kunnen denken aan een lager dat fungeert als belast wiel onder een karretje dat van een helling rolt. Aan de hand van de hellingshoek, zwaartekracht en snelheid zou je uitspraken kunnen doen over de wrijvingsverliezen.

 

Andere optie voor een belast lager is het lager als poelie te gebruiken in een Atwood machine (toestel van Atwood). Dit zou mijn persoonlijke voorkeur hebben, omdat het mij de meest nauwkeurige meting/berekening voor belaste toestand op lijkt te kunnen leveren. Zie bijvoorbeeld dit topic. Verder even googlen; er is hierover veel instructiemateriaal te vinden.

Reageer