MTBE met methanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

MTBE met methanol

Beste gebruikers,
 
Ik heb morgen mijn verdediging van mijn project op school, en ik heb een vraagje.
 
Ik heb MTBE : methanol, 60:40 als mobiele fase op de HPLC gebruikt om de concentratie beta-carotene te achterhalen.
Ook heb ik de monsters en stock ook verdunt met 60:40. 
Weet iemand waarom ik deze stoffen moest gebruiken als mobiele fase op de HPLC.
 
Ik heb voor het extraheren en isoleren van beta-carotene uit verschillende groenten 2 methode gebruikt.
 
Deze methode voor spinazie:
Om β-caroteen uit spinazie te scheiden werd er 20g spinazie fijngesneden. Bij 20g fijngesneden spinazie werd er 10ml kleurloze spiritus toegevoegd. Deze werden samen verwarmd voor enkele minuten. Na het afkoelen werd het mengsel gefiltreerd met een wit koffiefilter. In het gefiltreerde mengsel werd wasbenzine toegevoegd en daarna werd er goed geschud. Het mengsel bezonk, hierdoor ontstonden er twee fasen. De bovenste laag bevatte chlorofyl en de onderste laag bevatte β-caroteen.
 
Deze methode voor zoete aardappel en broccoli:
Om β-caroteen uit de zoete aardappelen en broccoli te zuiveren werd er 20g zoete aardappel en 20g broccoli afgewogen en fijngesneden. De zoete aardappel en broccoli werden 2 keer voor 30 minuten gekookt in 100ml ethanol. Bij het koken in ethanol werd er rekening mee gehouden dat ethanol niet stabiel blijft bij hoge temperatuur (boven 78°C). Het β-caroteen zat in het ethanol mengsel en diende gefiltreerd te worden. Hierbij werd een koffiefilter gebruikt. Het filtraat bevatte β-caroteen. Het residu werd opnieuw gekookt voor 100ml ethanol voor 30 minuten hierna werd het gefiltreerd.
 
Na het experiment uit te voeren kwam ik erachter dat het waarschijnlijk 2 methode zijn die berusten op de zelfde achterliggende theorie, namelijk polariteit. 
Klopt het wat ik zeg of zeg ik maar wat  :shock: .
 
Bedankt voor het lezen en ik hoop zo snel mogelijk op een antwoord,
 
Reginald

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: MTBE met methanol

Ik heb MTBE : methanol, 60:40 als mobiele fase op de HPLC gebruikt om de concentratie beta-carotene te achterhalen.
Ook heb ik de monsters en stock ook verdunt met 60:40. 
Weet iemand waarom ik deze stoffen moest gebruiken als mobiele fase op de HPLC.
Ik neem aan dat je dat voorschrift ergens gevonden hebt. Wij weten niet waar.
Maar als het gewerkt heeft zal het wel goed zijn, toch?
Het gaat erom een mobiele fase te gebruiken die in combinatioe met de korrels in de kolom een goede scheiding geeft tussen β-caroteen en de andere molekulen die ook in het extract zaten. Blijkbaar heeft iemand in het verleden door uitproberen gevonden dat 60/40 MTBE/methanol een geschikte mobiele fase is. Maar er zijn ongetwijfeld meerdere oplosmiddelen of oplosmiddelmengsels die net zo geschikt zouden zijn als mobiele fase.
Het gaat er simpel gezegd om dat de mobiele fase "de juiste mix" heeft van dispersie- en dipoolkrachten, en H-bruggen. Om dat te begrijpen zou je je moeten verdiepen in de theorie van de Hansen solubility parameters. Erg leerzaam onderwerp, maar daar heb je voor morgen niet genoeg tijd meer voor, en bovendien is dat waarschijnlijk te moeilijk voor de gemiddelde middelbare scholier.
Na het experiment uit te voeren kwam ik erachter dat het waarschijnlijk 2 methode zijn die berusten op de zelfde achterliggende theorie, namelijk polariteit. 
Klopt het wat ik zeg of zeg ik maar wat
Ze lijken inderdaad sterk op elkaar, maar zijn toch niet helemaal hetzelfde.
Beiden gebruiken ethanol om β-caroteen te extraheren, maar er lost natuurlijk meer dan alleen β-caroteen op tijdens de extractie.
In de eerste methode voor spinazie wordt na de extractie met (polaire) ethanol wat (apolaire) wasbenzine toegevoegd om bepaalde ongewenste stoffen, zoals chlorophyl, uit het ethanol extract te verwijderen.
In de tweede methode voor broccoli en aardappel wordt geen wasbenzine gebruikt. Ik zou dus verwachten dat het ethanol extract in dat geval meer ongewenste stoffen zal bevatten. Wellicht heb je gezien dat bij deze tweede methode in het HPLC chromatogram meer pieken van ongewenste stoffen voorkwamen dan in de eerste methode.
 
Dus inderdaad: polariteit van oplosmiddel speelt een grote rol bij zowel de extractie als bij de chromatografie. Het moet niet te polair zijn, maar ook niet te weinig polair, niet te veel H-bruggen willen vormen met andere stoffen, maar ook niet te weinig. Het draait zoals al gezegd om de solubility parameters van oplosmiddel en opgeloste stoffen. Hoe kleiner het verschil tussen die van het oplosmiddel en die van de op te lossen stof, des te beter zal die stof oplossen.

Reageer