Onduidelijkheden bij IUPAC naamgeving

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Onduidelijkheden bij IUPAC naamgeving

Hallo allemaal,
 
Ik zit in het eerste jaar van mijn studie chemische technologie en over een paar weken staat er een tentamen te wachten met betrekking tot de IUPAC naamgeving. Ik loop zelf tegen een paar onduidelijkheden bij de thuisstudie en ik zoek graag iemand die mij hiermee verder kan helpen:
 
Wanneer er bijvoorbeeld een benzeenring een alkohol groep heeft dan luidt de IUPAC naamgeving hydroxybenzeen. Verder als er een benzeenring een amine groep heeft dan luidt de IUPAC naamgeving, aminobenzeen. Deze twee beide situaties snap ik niet, waarom is het niet gewoon benzenol en benzenamine?
 
Groeten,    
 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Onduidelijkheden bij IUPAC naamgeving

Benzeen met een alcoholgroep erop heet fenol, ook volgens de IUPAC naamgeving. In dit geval wordt de triviale naam aanbevolen.
Voor systematische naamgeving geldt dat de naam gevormd wordt door het achtervoegsel -ol te gebruiken. Dus geen hydroxybenzeen. Nooit. Gauw vergeten...
 
Voor amines geldt wat anders, omdat de aminegroep een veel lagere prioriteit heeft. Die wordt in principe als voorvoegsel gebruikt. Dus aminobutaan, aminobenzeen enzovoort. Al kun je aminobenzeen beter aniline noemen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Onduidelijkheden bij IUPAC naamgeving

Dat is altijd lastig, triviale namen zijn in principe de uitzondering, maar worden wel heel veel gebruikt. 
 
Zeker als je een combinatie hebt, bijvoorbeeld zowel een amino als hydroxyl groep aan weerszijden dat benzeen - wordt het dan para-amino-fenol, of para-hydroxy-aniline? Ik zou voor het eerste kiezen, maar bedenk me ondertussen dat ik daar geen sterk argument voor heb. Misschien toch maar een plaatje tekenen ;) 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Onduidelijkheden bij IUPAC naamgeving

Het is helemaal niet zo lastig. De argumentatie staat in de regels rond naamgeving. IUPAC heeft een lijst met triviale namen die worden toegestaan, ook voor verder gebruik in constructie van systematische namen. Fenol en aniline horen daartoe. Bij het gebruik van die namen gelden verder de normale IUPAC-regels, dus de alcoholgroep heeft prioriteit boven de aminegroep. Het is dus 4-aminofenol.
 
Zie, onder andere, hier.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer