phi het mooiste getal op aarde?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

phi het mooiste getal op aarde?

Voor mijn profielwerkstuk heb ik als onderwerp phi. Een van mijn vragen is waarom vinden sommige mensen phi het mooiste getal op aarde?

Ik wil graag weten wat jullie vinden van het getal phi en of het volgens jullie het mooiste getal op aarde is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: phi het mooiste getal op aarde?

Ik vind het niet echt een "mooi" getal. Wat is een mooi getal? Wat is dan een lelijk getal?

Ik vind het wel een bijzonder getal omdat het op vele plaatsten terugkomt (bv de verhouding (hoofd tot navel)/(navel tot voten) is ook 1.6 :roll: ).

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: phi het mooiste getal op aarde?

een mooi getal voor mij is 1.. Simpel, en toch belangrijk.

Maar als je bedoelt qua vorm, dan is phi idd een mooi getal (ik gebruik de informatie die ik heb gelezen in een andere topic op deze forum)

Ik herinner nog dat er werd gezegd dat als men mensen beoordeelt qua uiterlijk, dat degene waarvan de vorm het dichtste bij phi kwam, meestal ook de mooiste was.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 237

Re: phi het mooiste getal op aarde?

Een eigenschap van phi is: 1/phi=phi - 1

Met phi stemt de rij van Fibon. 1 1 2 3 5 8 13 ...

Na een beetje zoeken heb ik oneindig veel getallen gevonden met de eigenschappen van phi, Hier is mijn uitvinding :roll:

phi'= ((4+x^2)^0,5+x)/2

vb1: phi2= 2,4142... => 1/phi2 =0,4142.... => rij: 1 2 5 12 29 ...

(f(n)= 2f(n-1)+f(n-2))

vb2: phi3: 3,30277... => 1/phi3 = 0,30277... => rij 1 3 10 23 56

(f(n) = 3f(n-1) + f(n-2))

....
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 624

Re: phi het mooiste getal op aarde?

Het mooiste getal op de wereld is natuurlijk 80. Want 80 is prachtig.

Niks phi. pi of e.

Maar 80.

Berichten: 3

Re: phi het mooiste getal op aarde?

Voor mijn profielwerkstuk heb ik als onderwerp phi. Een van mijn vragen is waarom vinden sommige mensen phi het mooiste getal op aarde?

Ik wil graag weten wat jullie vinden van het getal phi en of het volgens jullie het mooiste getal op aarde is.

(Ter informatie phi is 1,618 en komt overal in voor van gebouwen tot je eigen lichaam)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: phi het mooiste getal op aarde?

Ik denk dat je doelt op de gulden snede, de toepassing van het getal phi. Het getal zelf is niet bijzonder op het eerste gezicht, maar zodra je het gaat toepassen in tuinen, architectuur of kunst dan blijkt dat de gulden snede-verhoudingen voor mensen erg prettig zijn om naar te kijken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: phi het mooiste getal op aarde?

Het getal komt in elk geval op miraculeuze wijze voor in de natuur, maar dat kan je van :P en e ook zeggen.

Verder is het niet om te muggenziften, maar phi ís natuurlijk niet 1.618 maar (1+[wortel]5)/2. Net zo ís :roll: ook geen 3.14 of e 2.7, dan zijn benaderingen/afrondingen.

Het is maar dat je zo'n (wiskundige) onzorgvuldigheden vermijdt in je werkstuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: phi het mooiste getal op aarde?

Rudeoffline schreef:Het mooiste getal op de wereld is natuurlijk 80. Want 80 is prachtig.  

Niks phi. pi of e.  

Maar 80.
Beste Rudeoffline. Wil je het iets constructiever houden, hij opent natuurlijk niet het topic om te kijken wat het mooiste getal is, dan had hij daar zijn PWS wel over gedaan. :roll:

Verder heb ik dit samen gevoegd met je nieuwe topic, omdat dat wat overzichtelijker is.

Kijk verder ook naar: (zoekfunctie is best handig)

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...3&highlight=phi

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...3&highlight=phi

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede

Verder op google zoeken onder fibonacci, gulden snede, en haar vertalingen in het engels.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 3

Re: phi het mooiste getal op aarde?

hij opent natuurlijk niet het topic om te kijken wat het mooiste getal is, dan had hij daar zijn PWS wel over gedaan.
Teuntje is een meisjes naam om verdere misverstanden te voorkomen :wink:

Groetje Teuntje

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: phi het mooiste getal op aarde?

Sorry, ik ken alleen mannelijker teun's. Goed:

Zij opent natuurlijk niet het topic om te kijken wat het mooiste getal is, dan had zij daar HAAR pws wel over gedaan.

(je was nog zijn vergeten. :roll: )
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer