Krachten in een frame

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Krachten in een frame

Hallo mensen ik heb een vraag.
ik heb een frame getekend voor stage maar moet nu de krachten erin berekenen maar ik heb geen idee hoe.
het frame is gemaakt van S355 stalen platen van 15mm dik en 210mm hoog.
 
zie de bijlage voor afmetingen frame.
afmetingen zijn in mm.
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (27.83 KiB) 964 keer bekeken

Berichten: 270

Re: Krachten in een frame

Waar grijpt de belasting aan?

Waar zitten steunpunten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Krachten in een frame

Opmerking moderator

verplaatst naar constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Krachten in een frame

Rola schreef: Waar grijpt de belasting aan?

Waar zitten steunpunten?
 
de belasting is over het gehele oppervlakte verdeeld en is ongeveer 5kN
het frame komt op 2 staanders te liggen, in de bijlage heb ik aangegeven waar deze staanders ongeveer onder het frame komen.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (88.91 KiB) 962 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Krachten in een frame

Panhenkoek schreef: het frame is gemaakt van S355 stalen platen van 15mm dik en 210mm hoog.
 
 
Panhenkoek schreef: de belasting is over het gehele oppervlakte verdeeld en is ongeveer 5kN
 
In die 5 kN zit het gewicht van het frame nog niet in zeker?
Het frame zal meer wegen dan de nuttige belasting.
 
Het nut van de S355 ontgaat me ook...

Berichten: 9

Re: Krachten in een frame

king nero schreef:  
 
 
In die 5 kN zit het gewicht van het frame nog niet in zeker?
 nee klopt. het gewicht van het frame is ongeveer 400kg.
 dus samen zal de neerwaartse kracht ongeveer 9000N zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Krachten in een frame

Ok, dus een liggend frame van 1,1 x 1,8 [m].
- Zou dan een ander aanzicht van de opstelling handig zijn om mee te beginnen?
- En er zijn in het frame delen nodig welke op 1/100 ste [mm] zijn weergegeven?

Berichten: 9

Re: Krachten in een frame

king nero schreef:  
 
 
In die 5 kN zit het gewicht van het frame nog niet in zeker?
Het frame zal meer wegen dan de nuttige belasting.
 
Het nut van de S355 ontgaat me ook...
mijn werkgever heeft aangegeven dat hij graag gebruik wil maken van S355
Back2Basics schreef: Ok, dus een liggend frame van 1,1 x 1,8 [m].
- Zou dan een ander aanzicht van de opstelling handig zijn om mee te beginnen?
- En er zijn in het frame delen nodig welke op 1/100 ste [mm] zijn weergegeven?
 
wat voor aanzichten zou je graag willen hebben dan?
en ik snap niet zo goed wat je bedoeld met het volgende:
"En er zijn in het frame delen nodig welke op 1/100 ste [mm] zijn weergegeven?"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Krachten in een frame

Panhenkoek schreef: mijn werkgever heeft aangegeven dat hij graag gebruik wil maken van S355
 
<off-topic en misschien niet relevant voor u>
Als jouw werkgever hoort wat de (wettelijk verplichte) bijkomende kosten zijn aan het gebruik van S355 (aan lasprocedurekwalificaties), denk ik dat de kans groot is dat men toch S235 zal toepassen (en een lichter frame zal nemen voor een dergelijke belasting).
</off-topic>
 
Voor wat die 1/100 mm betreft, is het raadzaam om de tabel in bijlage te bekijken. Oud, maar nog steeds gloeiend actueel.
Bijlagen
13920.jpg
13920.jpg (72.81 KiB) 962 keer bekeken

Berichten: 9

Re: Krachten in een frame

king nero schreef:  
Als jouw werkgever hoort wat de (in jouw geval en afh. van de toepassing, wettelijk verplichte) bijkomende kosten zijn aan het gebruik van S355 (aan lasprocedurekwalificaties), denk ik dat de kans groot is dat men toch S235 zal toepassen (en een lichter frame zal nemen voor een dergelijke belasting).
 
Voor wat die 1/100 mm betreft, is het raadzaam om de tabel in bijlage te bekijken. Oud, maar nog steeds gloeiend actueel.
 
 
 het bedrijf waar ik voor werk heeft zelf alle vereiste laskwalificaties dus dat zal het probleem niet zijn. een lichter frame zal eerder van zijn maten afwijken en het is een vereiste dat dit frame zijn maten goed houd bij intensief gebruik ivm het onderdeel dat op dit frame gemaakt wordt.
 die tabel ken ik wel maar ik snap zijn vraagstelling niet.  Wat wil hij weten? wil hij weten of er delen zijn die 1/100mm nauwkeurig zijn ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Krachten in een frame

Panhenkoek schreef: mijn werkgever heeft aangegeven dat hij graag gebruik wil maken van S355

 
wat voor aanzichten zou je graag willen hebben dan?
en ik snap niet zo goed wat je bedoeld met het volgende:
"En er zijn in het frame delen nodig welke op 1/100 ste [mm] zijn weergegeven?"
 
- Je gaf aan in je openingsposting, dat je geen idee had hoe je aan het uitrekenen kon beginnen. Ik gaf een suggestie:
Een zijaanzicht zou gemakkelijker werken dan een bovenaanzicht. Dan kun je de verticale krachten tekenen die in of op het frame werken, en die op de steunpunten werken.
 
- Het is meestal niet zo heel handig om lengtematen te voeren die heeeel erg nauwkeurig zijn. Dat wekt maar illusies, en is meestal nergens goed voor. Je kunt je voorstellen dat bij het op maat maken van een profielstuk van bijna anderhalve meter veelal met een rolmaat gebruikt wordt om het af te meten. En die zijn niet op honderdsten nauwkeurig. Een schroefmaat/micrometer voor deze afmetingen aanschaffen, dat wordt een beetje duur.
 
- Verder moet je de omgevingstemperatuur aardig goed onder controle houden. In BINAS/internet kun je opzoeken dat de lineaire uitzettingscoefficient voor staal ongeveer 12 *10-6 [m/m °K] is. Dat wil zeggen dat een meter stalen profiel ongeveer 0,012 [mm] in lengte gaat verschillen bij 1°C temperatuursverandering. Voor de maat van 1469 [mm], zou dat bijna 2/100 [mm] zijn. Maar goed, om mee te rekenen kan het.
Somminge toepassingen vragen wel om deze nauwkeurige maten, en daarbij wordt dan de tolerantie en de omstandigheden aangegeven.

Reageer