Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 54

Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

Ik kan mij vaag iets herinneren van een energiewet die stelt dat alle energie om ons heen altijd van een andere energiebron afkomstig is. Ik doel niet op de wet(ten) van thermodynamica volgens mij, maar een andere wet (van Newton?). Weet iemand toevallig welke natuurwet ik bedoel?
 
Het blijft overigens wel vreemd natuurlijk om te veronderstellen dat alle energie alleen maar van een andere bron van energie kan komen, want hoe is de allereerste vorm van energie er dan gekomen?
The most incomprehensible thing about the universe is that it is comprehensible

Berichten: 64

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

De kip of het ei vraag. Ik denk dat de wet doelt op de veronderstelling dat materie niet uit niets kan ontstaan, dus dat elke energie een afkomst moet hebben. Waar deze energie in het "begin der scheppinng" vandaan is gekomen geeft deze stelling geen antwoord op.
 
er zijn voor zover ik weet twee veelvoorkomende gedachtes:
1) god heeft in het begin alle energie geschapen
2) een singulariteit van waaruit alle energie in een klap is ontstaan, de oerknal

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

mark! schreef: Ik kan mij vaag iets herinneren van een energiewet die stelt dat alle energie om ons heen altijd van een andere energiebron afkomstig is. Ik doel niet op de wet(ten) van thermodynamica volgens mij, maar een andere wet (van Newton?). Weet iemand toevallig welke natuurwet ik bedoel?
Misschien de wetten van Noether? https://en.wikipedia.org/wiki/Noether%27s_theorem
 
In het kort: wiskundig kunnen we aantonen dat ieder systeem van natuurwetten die niet verandert doorheen de tijd, een invariant moet hebben, een grootheid dat niet verandert door de tijd. Die grootheid noemen we bij onze natuurwetten 'energie'. Het bestaan van een energie is een gevolg van het constant blijven van de natuurwetten doorheen de tijd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1.331

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

Je doelt volgens mij op de wet op behoud van energie. (Conservation of energy).
Deze wet stelt dat een gesloten systeem zonder een externe energiebron niet in staat is om zelf oneindig lang energie te leveren aan zijn omgeving. Die energie moet dus 'ergens.' vandaan komen wil het systeem kunnen blijven werken.
Energie kan volgens deze wet niet 'zomaar' gemaakt, nog vernietigt worden. Dat impliceert dus dat als we het universum zoals dat volgens ons uit de oerknal ontstond als een gesloten systeem beschouwen de energie er al was vóór de oerknal. Het enige wat energie kan, is verschijnen in verschillende vormen waardoor de illusie kan worden gewekt dat het uit het niets komt zoals b.v. een lamp die aan gaat.
 
Maar als die energie al bestond, waar komt die dan vandaan zul je denken. Een van de theorieën daarover stelt dat ons heelal ontstond uit een botsing tussen twee 'gewone' driedimensionale universa in een hogere dimensie en de 'wrijving' die daardoor ontstond initieerde de oorsprong van ons universum. Dus de beweging van deze twee universa (de kinetische energie dus) werd omgezet in hitte veroorzaakt door o.a. quarks en fotonen waaruit ons heelal uiteindelijk ontstond.
Romantisch gezegd zou je kunnen zeggen dat twee universa 'gepaard' hadden en wij het kindje zijn...
 
(Deze theorie over meerdere botsende universa haalt overigens een streep door de stelling dat ons heelal uit een singulariteit ontstond en blijft nog wel over de vraag of er ooit maar één universum was en waar die energie dan vandaan kwam...)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

Bladerunner schreef: Een van de theorieën daarover stelt ....
 
Zolang ook de beste kosmologen absoluut niet weten waar de energie in ons heelal oorspronkelijk vandaan komt, lijkt me aanhalen van slechts een van de vele speculaties niet zo heel zinnig. Het beste antwoord op waar komt alle energie oorspronkelijk vandaan is: We hebben geen idee. Laten we realistisch blijven en dat als vertrekpunt nemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.331

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

Veel van wat nu een feit is, was ooit een speculatie of theorie. Als je daar niet over mag praten kom je er nooit achter dat het een feit blijkt te zijn...
 
Bovendien eindig ik met: "blijft nog wel over de vraag of er ooit maar één universum was en waar die energie dan vandaan kwam", dus inderdaad: uiteindelijk weten we het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

Bladerunner schreef: Veel van wat nu een feit is, was ooit een speculatie of theorie. Als je daar niet over mag praten kom je er nooit achter dat het een feit blijkt te zijn...
 
Bovendien eindig ik met: "blijft nog wel over de vraag of er ooit maar één universum was en waar die energie dan vandaan kwam", dus inderdaad: uiteindelijk weten we het niet.
Dat is op zichzelf waar, maar ook helaas ook onvolledig.
 
Het omgekeerde is namelijk niet waar integendeel de meeste speculaties zijn allemaal doodgelopen.
Speculaties noemen vind ik niet zo'n bezwaar, er dieper op ingaan lijkt me meer onder theorie ontwikkeling te horen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 1.331

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

"er dieper op ingaan lijkt me meer onder theorie ontwikkeling te horen."
 
Daarom ging ik er ook niet al te diep op in. Maar aangezien de TS eindigde met "want hoe is de allereerste vorm van energie er dan gekomen?" (een vraag waar "thermodynamica en stromingsleer" zich eigenlijk óók niet mee bezig houdt) besloot ik één van de hypotheses hierover te noemen die volgens mij de minst ver gezochte of speculatiefst lijkt.
(In ieder geval beter dan punt 1 van kcavia: "god heeft in het begin alle energie geschapen".)

Berichten: 64

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

Bladerunner schreef:  
(In ieder geval beter dan punt 1 van kcavia: "god heeft in het begin alle energie geschapen".)
 
Dat ligt er natuurlijk aan wat je onder "beter" verstaat. Als je het aantal mensen dat een theorie aanhangt als uitgangspunt neemt, zijn de oerknal en het geloof de "beste" twee verklaringen;-)
 
maar tuurlijk, als je wetenschappelijke onderbouwing als uitgangspunt neemt (wat op dit forum gangbaar is), is alles beter dan het geloof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron?

Opmerking moderator

Deze topic leidt niet en kan niet leiden tot een vruchtbare wetenschappelijke discussie en gaat daarom op slot.

Gesloten