Komt alle energie altijd van een andere energiebron? - part 2

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 54

Komt alle energie altijd van een andere energiebron? - part 2

Het vorige topic werd gesloten omdat het niet zou leiden tot een vruchtbare wetenschappelijk discussie, maar ik denk eerlijk gezegd dat we vraagtekens kunnen zetten bij onze natuurwetten. Kloppen deze wel? De ‘wet van behoud van energie’ gaat namelijk over een ‘gesloten systeem’, maar als er iets open is, dan is het wel het universum.
 
Het blijft dus interessant hoe de allereerste vorm van energie er kwam, zoals bladerunner al schreef ‘blijft nog wel over de vraag of er ooit maar één universum was en waar die energie dan vandaan kwam...’. Er zal toch echt geconcludeerd moeten worden dat die eerst vorm van energie uiteindelijk uit het niets kwam, en dat je dus ook mag concluderen dat er energie uit niets kan worden gecreëerd. Wetenschappers kunnen wel stellen dat dit niet empirisch te testen is en zo, maar sudokugewijs mag je mijns inziens concluderen dat de wet van behoud van energie onjuist is, en alleen maar van kracht is in een wereld waar al energie aanwezig is. Soms zijn er maar twee opties: of er was altijd al energie, of niet. Bij sudoku's zijn er maar 9 opties, dus als er 8 afvallen dan MOET de andere het wel zijn. In dit geval lijkt me deze kwestie ook oplosbaar te zijn als een sudoku.
 
Toegegeven, dit topic blijf een vorm filosofie, máár het is wel filosoferen over wetenschap, en ik hoop dat het wetenschapsforum hier ruimte voor biedt, daarom (in het WSF café voor mijn part?).
The most incomprehensible thing about the universe is that it is comprehensible

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Komt alle energie altijd van een andere energiebron? - part 2

Opmerking moderator

Toegegeven, dit topic blijf een vorm filosofie, máár het is wel filosoferen over wetenschap, en ik hoop dat het wetenschapsforum hier ruimte voor biedt, daarom (in het WSF café voor mijn part?).
precies, dat blijft filosoferen. En omdat dat per beeldscherm op een forum aantoonbaar niet lukt, onvermijdelijk verzandt in gedroom en welles-nietes discussies, doen we dat niet meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten