ATPase activiteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 206

ATPase activiteit

Als een bepaalde stof de ATPase enzym activiteit remt zorgt dit dan voor een betere energiestofwisseling door meer vrijgifte van ATP in de mitochondriën?
 
Ik kom er niet helemaal uit..
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: ATPase activiteit

Wat bedoel je precies met 'vrijgifte' van ATP? Een ATPase breekt ATP af (tenzij de elektrochemische gradiënt te groot wordt of de [ATP] te laag, dan kan het proces ook andersom). 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 206

Re: ATPase activiteit

Bedankt voor de reactie. Ik las in een blad dat de onderzoekers een ATPase remmer gebruikten bij een bepaalde vorm van mitochondriële myopathie. Doordat een ATPase remmer de afbraak van ATP remt begrijp ik nu dat dit de ATP in de mitochondriën verhoogt en daardoor de energiestofwisseling in de cellen bij bepaalde vormen van mitochondrische dysfunctie kan verbeteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: ATPase activiteit

Weet je wat er aan de hand is bij mitochondriële myopathie (denk aan cellulaire respiratie)?
En nu je dit weet, waarom is het dan begrijpelijk dat ze een ATPase remmer gebruiken?
 
Als je een ATPase remt, dan wordt dus inderdaad de afbraak van ATP geremd. Ik zou niet zeggen dat de [ATP] verhoogt wordt, maar dat deze, na het toevoegen van de remmer, minder (snel) afneemt. Er is geen sprake van meer afgifte, maar juist een minder verbruik van ATP door de specifieke ATPases die geremd worden. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer