Welke type analyse gebruiken?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Welke type analyse gebruiken?

Beste, Ik ben bezig met een onderzoek voorstel. Het doel is om geluid niveau te vergelijken op afdeling A, B en C voor en na de implementatie. 
Voormetingen gebeuren gedurende 14 dagen van 7:00-15:00 om de tien minuten op de willekeurige patiënten kamers. Daarna worden er gedurende 2 manden implementaties uitgevoerd. Nameting gebeuren ook gedurende 14 dagen van 7:00-15:00 en ook om de tien minuten op dezelfde plaatsen.
 
Mijn algemene hypothese: De uitgevoerde interventies zorgen voor een significante reductie van het geluidniveau met 15 dB op de afdelingen A, B en C.
 
Vraag is welke test mag ik gebruiken om de data te analyseren, en antwoord te krijgen op mijn algemene vraag. 
 
Alvast bedank.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Welke type analyse gebruiken?

Repeated measures ANOVA https://statistics.laerd.com/statistical-guides/repeated-measures-anova-statistical-guide.php
 
Dit gaat ervan uit dat je met een normale distributie te maken hebt. Je moet er dus rekening mee houden dat je geen negatieve metingen kan hebben en dB op een log schaal staan, zelfs als je een inverse log transformatie toepast je strikt genomen niet met een normale distributie te maken hebt.
 
Aangezien je genoeg ambient geluid hebt en 15 decibel een aanzien verschil is verwacht ik hier echter geen enorme problemen mee.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Welke type analyse gebruiken?

Heb ik correct begrepen dat al wij t-test gebruiken dan kunnen wij binnen een afdeling vergelijken of binnen 2 verschillende afdelingen, maar niet over 3 afdelingen tegelijk. 
 
Met Repeated measures ANOVA kunnen wij wel tussen drie verschillende afdelingen tegelijk vergelijking doen?
 
Alvast bedankt

Reageer