[scheikunde] ABC-formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

ABC-formule

Beste forumleden,
 
Scheikunde is dus een relatief nieuw vak voor mij en ik ben nu bezig met zuren en basen. Ik loop echter een beetje vast bij het gebruik van de ABC-formule. Bijvoorbeeld:
 
- Bereken hoeveel g Na2CO3 je moet oplossen in 500 mL om een oplossing te krijgen met pH = 11,00. Neem aan dat het gaat om een eenwaardige, zwakke base.
 
Eerste stap:
 
CO3(2-) + H2O (evenwichtsteken) HCO3- + OH-
 
Tweede stap:
 
pOH = 14,00 - 11,00 = 3,00 --> [OH-]=10^-3 = 1,00 x 10^-3. Dit is ook de concentratie van HCO3-
 
Derde stap:
 
(1,00x10^-3)^2/(x-1,00x10^-3) = 2,1 x 10^-4
 
En nu loop ik vast. Want ik weet niet of ik de plus of mintekens van de ABC-formule moet gebruiken. Dat is mij niet uitgelegd tijdens de les. Kan iemand mij misschien laten zien hoe ik dit probleem oplos dmv die formule?
 
Alvast dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: ABC-formule

Hert scheikundige deel hiervan zegt me niks, maar om dit 
 
(1,00x10^-3)^2/(x-1,00x10^-3) = 2,1 x 10^-4
 
 
op te lossen is er toch geen ABC formule nodig?
 
met eenvoudiger getalletjes maar in dezelfde vorm:
 
\(\frac{3^2}{x-3} = 5\)
 
dat wordt dus 3² = 5(x-3)
9=5x-15
24=5x
x= 24 : 5 = 4,8
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: ABC-formule

Ik zelf ben al een flink aantal jaren met chemie bezig, naar ik heb nog nooit van een ABC formule voor scheikunde gehoord.

Wel Is het belangrijk dat je de notaties netjes opschrijft met sub- en superscript
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: ABC-formule

ArcherBarry schreef: Ik zelf ben al een flink aantal jaren met chemie bezig, naar ik heb nog nooit van een ABC formule voor scheikunde gehoord.

...
Je hebt die formule nodig om voor een zwak zuur de pH te berekenen als de molariteit van het zuur gegeven is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: ABC-formule

ArcherBarry schreef: ik heb nog nooit van een ABC formule voor scheikunde gehoord.
Het is gewoon de ABC-formule die men in de wiskunde gebruikt om de wortels van een vierkantsvergelijking op te lossen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wortelformule

Reageer