massa (eV) Graviton

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

massa (eV) Graviton

Ik ben me aan het verdiepen in de relativiteits- en string theorie.

Nu is er sprake bij super semmetrie sprake van een theoretisch deeltje de graviton. Nu vind ik hier tegenstrijdige meldingen over. De ene bron impliceert dat het massaloos is en een ander zegt dat het wel massa heeft.

Wie helpt?
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: massa (eV) Graviton

een graviton (als het bestaat, wat de vraag dus nog is) heeft geen massa.

anders zou het niet met lichtsnelheid kunnen reizen, wat het volgends de theorieën doet.

Ook de van reikwijdte van de zwaartekracht doet vermoeden dat het graviton massaloos is

Ook volgens mijn binas is het graviton een massaloos deeltje(boson).

Maar ik vermoed dat ik een bron die aantoont dat een graviton een massa heeft niet kan tegenspreken, ik ben benieuwd. heb je links?

Berichten: 624

Re: massa (eV) Graviton

Antoon schreef:een graviton (als het bestaat, wat de vraag dus nog is) heeft geen massa.

anders zou het niet met lichtsnelheid kunnen reizen, wat het volgends de theorieën doet.  

Ook volgens mijn binas is het graviton een massaloos deeltje(boson).

waar vind jij een bron waar ze zeggen dat een graviton wel een massa heeft?
Nou, naar mijn weten is het helemaal niet zo duidelijk of het graviton met de lichtsnelheid reist. Ik heb eigenlijk hiervoor nooit een afleiding gezien. Ken zelf wel het idee in de ART ( die dus zwaartekrachtpropagatie beschrijft zonder deeltjes ! ) dat je voor zwakke velden een storing rond de Minkowskimetriek beschrijft, een bepaalde ijkkeuze neemt en daarmee een golfvergelijking krijgt ( ze noemen dat geloof ik een Fock-gauge) Daaruit volgt dan dat de snelheid van die golven de lichtsnelheid is. Maar hoe zit dat met velden waar je geen perturbatie uit kunt voeren? Ik geloof dat er nogal wat controverse hierover bestaat. Metingen hierover zijn ook niet echt sluitend te noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: massa (eV) Graviton

Volgens mij zou het graviton, als je het mag opvatten als het quantum van het gravitationele veld, wel degelijk met de lichtsnelheid moeten reizen. We weten immers uit de klassieke relativiteitstheorie dat zwaartekrachtsgolven zich met een snelheid c voortplanten. En dan is er ook nog de 1/r2 draagweidte, implicerend dat de drager van de kracht massaloos is. Anders krijg je immers een Yukawa-achtige interactiepotentiaal.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: massa (eV) Graviton

volgens wikipedia heeft het een massa dat in iedergeval kleiner is dan 7*10-14 Kg

Berichten: 336

Re: massa (eV) Graviton

Check dat nog eens een keer

10^-14 kg is erg zwaar(10^17 keer zo zwaar als een electron)

bedoel je niet 10^-14 eV?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 65

Re: massa (eV) Graviton

http://nl.wikipedia.org/wiki/Subatomair_deeltje geeft de massa van het gravtion als < 7x10^-41 GeV (dus 41 ipv 14, GeV ipv kg).

Ter vergelijking: een elektron is 0.511 MeV (~7x10^36 keer zo zwaar als het graviton) en een elektronneutrino is < 3x10^-9 MeV (~4x10^28 keer zo zwaar)

Berichten: 624

Re: massa (eV) Graviton

We weten immers uit de klassieke relativiteitstheorie dat zwaartekrachtsgolven zich met een snelheid c voortplanten. En dan is er ook nog de 1/r2 draagweidte, implicerend dat de drager van de kracht massaloos is. Anders krijg je immers een Yukawa-achtige interactiepotentiaal.
Perturbatief ja, maar heb je misschien een bron waarin expliciet wordt aangetoond dat voor een willekeurig zwaartekrachtsveld (dwz een willekeurige sterkte ) de voortplanting met de lichtsnelheid gebeurt?

En om te mierenneuken: de zwaartekrachtspotentiaal is een Yukawapotentiaal met m=o ingevuld :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: massa (eV) Graviton

Nee, geen theorie dat ik weet. Maar er zijn wel zeer sterke experimentele aanwijzingen, zoals de zwaartekrachtsgolven die door een binaire pulsar worden uitgezonden (Nobelprijs '97?). In neem aan dat jij wel denkt dat het graviton m=0 heeft, of denk jij dat de sterke-veld limiet anders is?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: massa (eV) Graviton

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...cles/expar.html

Dit is een van de bronnen die impliceert dat de massa gelijk is aan nul.

Als ik jullie antwoorden lees waarin vermeld wordt dat de massa < 7.10^-41 GeV zou ik dan het volgende mogen concluderen.

Omdat het bestaan van een graviton nog niet is aangetoond en met via berekeningen op bovenstaande massa uitkomt zou ik denken dat dit zelfs voor de quantummechanica zeer weinig is. Misschien dat de verschillende bronnen verklaard.
Ik weet weinig van veel

Berichten: 624

Re: massa (eV) Graviton

Nee, geen theorie dat ik weet. Maar er zijn wel zeer sterke experimentele aanwijzingen, zoals de zwaartekrachtsgolven die door een binaire pulsar worden uitgezonden (Nobelprijs '97?). In neem aan dat jij wel denkt dat het graviton m=0 heeft, of denk jij dat de sterke-veld limiet anders is?


Er zijn geloof ik bepaalde aanwijzingen dat zwaartekracht misschien nog veel sneller gaat dan het licht, en dan heb je niet genoeg aan een massa van 0. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe je zo'n sterke veld limiet zou moeten uitrekenen, maar ik ga er wel van uit dat de massa van het graviton niet veranderd bij wisselende velden. Daarnaast is het nog maar de vraag of zwaartekracht uberhaupt gequantiseerd kan worden, en dat je van een graviton kunt spreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: massa (eV) Graviton

Kun je een voorbeeld geven van zo'n aanwijzing? Ik ken ze niet...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 59

Re: massa (eV) Graviton

Men zegt wel dat er de massa 0 is. Daarmee bedoelen ze de rustmassa. Ook een foton is daarvan voorbeeld hé. Maar dat de rustmassa 0 is, wil niet zeggen dat de massa 0 is, maar eerder dat het deeltje altijd in beweging is met hoge snelheid.

Dat is toch een opvatting die ik heb overgenomen van jullie eigenste 't Hooft.
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: massa (eV) Graviton

Laten we de discussie over (relativistische) massa niet hier herhalen, deze is o.a. hier ook al gevoerd.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer