Naamgeving van deze verbinding...organisch

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Naamgeving van deze verbinding...organisch

Het is weer eens zover. Ik ben een stukje aan het schrijven en loop tegen een probleempje. Ik dacht dat ik toch wel redelijk op de hoogte was van de naamgeving. Maar ik kom op een ander antwoord dan chemsketch (tsja, soms zijn de standaarden nogal ....)
 
Het gaat om de volgende:
forum naamgeving cylco.png
forum naamgeving cylco.png (15.21 KiB) 263 keer bekeken
Ik behandel deze als volgt:
forum naamgeving cylco 2.png
forum naamgeving cylco 2.png (9.14 KiB) 262 keer bekeken
Hierbij is de laatste kolom de volgorde van opschrijven en dus bij de onderdelen voor de stam op alfabet, dan de stam, dan het achtervoegsel.
Dit gaat goed, maar ik zou de rechtsom nummering pakken, omdat bij de onderdelen voor de stam de chloor eerder komt in het alfabet en dus de regel aangeeft dat die, als er geen ander uitsluitsel is, het laagst moet zijn. Toch?
 
Alvast dank.
 
Wdeb
 
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Naamgeving van deze verbinding...organisch

Uitgangspunt is: plaats van de belangrijkste substituent zo laag mogelijk. (Biedt hier geen uitsluitsel)

Daarna: laagste plaatsnummer zo laag mogelijk (biedt hier ook geen uitsluitsel)

Daarna: een na laagste zo laag mogelijk. En dat biedt hier wel uitsluitsel, omdat bij "linksom" tellen de een na laagste plaats "3" is.

De keuze gaat tussen 2,3,4,4,5,6 en 2,3,3,4,5,6 en die laatste "wint".

Pas als linksom en rechtsom tot exact dezelfde plaatsnummers leiden, wordt de keuze bepaald door het alfabet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Naamgeving van deze verbinding...organisch

Ah ja, die volgorde. Ik wist dat het niet (meer) opgeteld mocht worden, maar was die volgorde vergeten. Dank.
 
Maar dan is dit dus wel een verbinding waarbij het alfabet het voor het zeggen krijgt.
 
forum naamgeving cylco 3.png
forum naamgeving cylco 3.png (2.19 KiB) 252 keer bekeken
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer