Ardennenoffensief

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Ardennenoffensief

Hallo allen,
De volgende vraag speelde in me op. De nazi's destijds hielden het Ardennenoffensief. De exacte data weet ik niet meer precies.
Maar nu zit ik te denken, als de Duitsers nu niet dat offensief hadden ingezet? Hadden de Duitsers dan nog wel eens kans gehad?
Hadden ze toen nog stevig weerwerk kunnen bieden? Hoe had de oorlog er dan uitgezien?
 
Of als ze zoals Model voorstelde, een beperkt doel dichter bij huis hadden gesteld? Om de geallieerden een grote klap toe te brengen?
Hoe had het er dan uitgezien?
 
Dit leek me wel een interessante vraag om te stellen. Laat vooral jullie reacties etc. op dit onderwerp horen.
 
KennisZoeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Ardennenoffensief

met een beperkt doel breng je geen grote klappen toe. 
 
De Duitsers waren toen overigens al kansloos, de Russen stonden in december 1944 al halverwege Polen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Front_(World_War_II)#/media/File:Eastern_Front_1943-08_to_1944-12.png
 
44.PNG
44.PNG (142.58 KiB) 2819 keer bekeken
 
Áls het Ardennenoffensief was gelukt had het IJzeren Gordijn misschien wel aan de Nederlands-Duitse grens gestaan. Want dat zou de opmars van de Engelsen en Amerikanen in het westen fors hebben vertraagd, zo zonder Antwerpen als logistiek centrum. Bij de bevrijding in het westen had juist Zeeland vanwege de toegang tot Antwerpen enorme prioriteit vanwege de bevoorradingsproblemen voor het westelijke front. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 624

Re: Ardennenoffensief

'as (als) is verbrande turf'.
Dit gezegde geeft aan, dat je er niets over kunt zeggen, omdat het niet de realiteit is.

Berichten: 151

Re: Ardennenoffensief

Volgens wat ik las had het offensief als doel het Westelijk front te stabiliseren / de Engelse/VS/enz legers die zonder haven Antwerpen weer met lange trage bevoorradingslijnen gingen zitten tot een patstelling te brengen (en misschien zelfs een wapenstilstand doordrukken), waarna de Duitse legers zich konden concentreren tegen de Russen, die ze als de grootste vyand zagen.
Een beetje hetzelfde scenario als aan het begin van de oorlog, eerst de dreigingen van FR UK enz wegnemen, dan Rusland aanvallen.
Oorlogen win je gemakkelijker door op maar 1 front tegelijk te vechten.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Ardennenoffensief

De Duitsers wisten eind 1942 toen het vast liep in Rusland al dat de oorlog verloren was, hun productie capaciteit en economie zou het
niet meer lang vol houden. De inval in Rusland was juist bedoelt om hun productie capaciteit en economie op het niveau
te brengen van de geallieerden. Alleen dan konden ze de oorlog voort zetten. 
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Reageer