Welk materiaal is dit?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Welk materiaal is dit?

Ik heb hier een klos Albatros Almega 'pike' visdraad. De website geeft aan dat het materiaal nylon is, dat schiet niet echt op.
 
De diameter is 0,35 mm en de opgegeven breeksterkte is 10,45 kg oftewel de breeksterkte is 1059 MPa.
Dat is nogal wat, en een testje geeft aan dat de opgegeven sterkte ongeveer correct is; ik kan er als ik voorzichtig doe (geen scherpe knopen maken) in ieder geval 7 kg aan hangen en dan breekt het nog niet.
 
Gewoon gegoten nylon heeft een heel veel lagere treksterkte. Monofilament getrokken nylon is wel sterker.
Is er op grond van de berekende breeksterkte is zinnigs te zeggen over de precieze materiaalsoort?

Berichten: 854

Re: Welk materiaal is dit?

Ik vermoed dat dit bedrijfsgeheim is welke toevoegingen er exact worden gebruikt om het spul zo sterk te maken
 
in de basis is het echter nog wel nylon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Welk materiaal is dit?

Het klinkt bijna als Dynama. Van dit materiaal worden pezen gedraaid voor mijn handboog.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welk materiaal is dit?

Ik denk dat je Dyneema bedoelt, maar dat is het zeker niet. Dat spul is nog sterker, zo rond de 3000 MPa. Het is een vezel die tot een lijn wordt gevlochten, geen monofilament. Het is ook geen fluorcarbon (een monofilament). Beide materialen heb ik hier ter vergelijking.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Welk materiaal is dit?

De toename in treksterkte tussen een polymeer in bulk of als gestrekt (mono)filament kan gerust een factor 10 zijn. Als nog is zo'n 1000 MPa redelijk hoog. Zelf ben ik dit nog niet tegengekomen voor nylon filamenten, maar wel voor gestrekt polyester.
 
Er zijn natuurlijk vele soorten nylon. Een aromatisch amide à la Kevlar/Nomex haalt wel zulke sterktes. Is er nog iets meer bekend vanuit de datasheet?
 
(Als je het echt zeker wilt weten, mag je altijd een stukje opsturen. Dan leg ik het eens onder onze IR-spectroscoop).

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Welk materiaal is dit?


Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Welk materiaal is dit?

De treksterkte is erg hoog voor nylon, maar veel te laag voor aramide. Qua treksterkte zou het PET-vezel kunnen zijn, maar volgens Bol.com is het nylon: https://www.bol.com/nl/p/albatros-almega-pike-vislijn-0-35-mm-9-40-kg-200-m/9200000016508114/
 
Je zou het kunnen controleren door een stukje in een vlam te houden en - voorzichtig - te ruiken en te kijken naar wat je ziet. Nylon ontvlamt moeilijk, geeft een blauwe vlam en stinkt naar verbrand haar/nagel/vlees. 
 
Is het stiekem toch PET (Dacron, zoals deze fabrikant ook gebruikt), dan zal het ook moeilijk ontvlammen, maar daarna spetteren en een zoete geur geven.
 
Is het aramide, dan krijg je het bijna niet in brand.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Welk materiaal is dit?

Vermoedelijk is het toch een redelijk standaard polyamide dat via de processing een zeer hoge graad van strekking heeft gekregen.
Zie bv Structure and Properties of High-Performance Fibers - Gajanan Bhat p205.
 
Wel indrukwekkend. Ik ben zulke hoge treksterktes nog niet tegen gekomen voor nylon vezels.
 
@Marko: aramides hebben niet persé een erg hoge treksterkte, Nomex zit bv. veel lager dan Kevlar. De voornaamste reden om niet naar de aramides te gaan, zal waarschijnlijk de prijs zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Welk materiaal is dit?

Maar waarom zou iemand visdraad van Nomex maken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welk materiaal is dit?

Marko laat in zijn link naar Bol.com zo te zien de juiste klos zien, maar die vermeldt: Albatros Almega Pike - Vislijn - 0.35 mm - 9.40 kg. Mijn klos (nog uit het guldens tijdperk) geeft een 11% hogere breeksterkte aan:
 
almega.jpg
almega.jpg (200.68 KiB) 794 keer bekeken
 
Verhitten geeft inderdaad de penetrante lucht van verbrande keratine zoals bij nylon.

Reageer