Verdeling lucht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12

Verdeling lucht

Beste wetenschappers,

 

Ik ben bezig met een stage-opdracht en ik zit nu vast bij een vraagstuk:

 

Een ventilator zuigt lucht aan in een behuizing, de ventilator staat aan het einde van het proces. De aangezogen lucht gaat een hoek om van 180 graden. Wanneer deze lucht de hoek om gegaan is, zal het een heater door gaan. (Zie bijlage).

In een ideale situatie zal de lucht perfect verdeeld over de heater gaan, echter in realiteit zal dit nooit het geval zijn. De lucht kiest de snelste route en zal minimaal over de heater verdeeld worden. Mijn vraag is dus ook hoe ik een soort van 'verdeelplaat' moet berekenen zodat alle lucht goed verdeeld wordt.

 

Als er nog meer vragen zijn, stel gerust.

Dank jullie wel alvast voor de moeite!

 

Met vriendelijke groet,

 

Gl.1234
Schermafbeelding 2017-05-03 om 10.37.53.png
Schermafbeelding 2017-05-03 om 10.37.53.png (87.97 KiB) 1025 keer bekeken
 
bovenaanzicht

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verdeling lucht

Die tekening is niet duidelijk.
 
Wat is nou precies de heater? Wat betekenen die zigzagjes, en wat die plusjes?
 
En wat staat er rechts na de heater?
 
Wat voor heater is dat? Fabrikant en typenummer?

Berichten: 12

Re: Verdeling lucht

De plusjes en zigzagjes is de heater, dit is één blok.
 
Rechts naast de heater zit een rotor, die vocht opneemt. 
 
De pijl is de luchtstroom, voor de heater zou ik een plaat willen zetten die zo geperforeerd is dat de lucht goed verdeeld wordt.
 
De heater is een speciale heater, gemaakt voor dit project.

Berichten: 1.365

Re: Verdeling lucht

Ik ben hier niet echt in thuis, maar ik denk dat de gaatjes in ieder geval vrij klein moeten zijn. Net als bij het gaasje dat in een kraan zit om het water te breken in heel kleine straaltjes. Ook dan krijg je een vrij homogene waterstraal en dat zal bij lucht niet veel anders zijn denk ik.
 
Ook denk ik dat de gaatjes gewoon even groot moeten zijn want maak je ze b.v. van binnen naar buiten geleidelijk aan groter dan krijg je volgens mij ongewenste verschillen in de luchtwervelingen die 'chaos' introduceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Verdeling lucht

Ik denk dat de haakse hoeken -linksonder en linksboven- in het kanaal waar de lucht door moet, een geleidelijker verloop moeten krijgen. Nu heb je stromingsverliezen. Als dat in het zij-aanzicht ook zo is, dan wil je daar wellicht ook afrondingen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verdeling lucht

Het is nog steeds niet duidelijk wat voor soort heater dit is en hoe die heater eruit ziet in vooraanzicht.
 
Als er geen 180 graden bocht voor de heater zou zitten zou er dan, in jouw mening, toch nog een ongelijke verdeling over de heater plaatsvinden? M.a.w.: is het ontwerp van de heater zodanig dat de stromingsweerstand erdoorheen niet overal even groot is?

Berichten: 12

Re: Verdeling lucht

Dank jullie wel alvast voor de reacties, 
 
Back2Basics schreef: Ik denk dat de haakse hoeken -linksonder en linksboven- in het kanaal waar de lucht door moet, een geleidelijker verloop moeten krijgen. Nu heb je stromingsverliezen. Als dat in het zij-aanzicht ook zo is, dan wil je daar wellicht ook afrondingen.
Duidelijk, hier heb je inderdaad gelijk in.
 
Bladerunner schreef: Ik ben hier niet echt in thuis, maar ik denk dat de gaatjes in ieder geval vrij klein moeten zijn. Net als bij het gaasje dat in een kraan zit om het water te breken in heel kleine straaltjes. Ook dan krijg je een vrij homogene waterstraal en dat zal bij lucht niet veel anders zijn denk ik.
 
Ook denk ik dat de gaatjes gewoon even groot moeten zijn want maak je ze b.v. van binnen naar buiten geleidelijk aan groter dan krijg je volgens mij ongewenste verschillen in de luchtwervelingen die 'chaos' introduceren.
 
Dus de lucht zal, denk je, door zo een soort 'gaasje' niet meteen de hoek om gaan, maar verdeeld worden? Ik ben hier zelf ook echt niet in thuis, dus ik zou het niet weten.
 
 
Pinokkio schreef: Het is nog steeds niet duidelijk wat voor soort heater dit is en hoe die heater eruit ziet in vooraanzicht.
 
Als er geen 180 graden bocht voor de heater zou zitten zou er dan, in jouw mening, toch nog een ongelijke verdeling over de heater plaatsvinden? M.a.w.: is het ontwerp van de heater zodanig dat de stromingsweerstand erdoorheen niet overal even groot is?
Nu snap ik wat je bedoeld! Ik heb er een foto bijgestuurd van een heater zoals deze gaat worden. Echter mist hij hier nog flenzen om het heater element heen, maar dit is op zich het ontwerp, waarbij de rechterkant de voorzijde is.
Ik denk dat als er geen bocht van 180 graden in zou zitten, er een gelijk verdeling van lucht zou zijn ja.
 
Nogmaals dank!
Bijlagen
Heater.jpg
Heater.jpg (6.75 KiB) 1018 keer bekeken

Berichten: 1.365

Re: Verdeling lucht

Misschien begrijp ik je verkeerd of jij mij, want ik kreeg de indruk dat je de lucht wilde verdelen vlak vóórdat het door de heater gaat. Het 'gaasje' wordt dan bij het einde van de (gebogen) pijl geplaatst. Maar dat zou ook geplaatst kunnen zijn voordat de lucht de bocht door gaat. (Of eventueel twee met vóór de bocht eentje met iets grotere gaatjes)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verdeling lucht

OK, dus de heater zelf is geen probleem.
 
Dan adviseer ik om keerschotten in de 180 graden bocht te plaatsen:
 
Bocht met keerschotten.jpg
Bocht met keerschotten.jpg (122.15 KiB) 1040 keer bekeken
 
 
Om het principe te illustreren heb ik er hier slechts 3 in rood getekend die de luchtstroom (witte pijlen) in 4 gelijke delen splitst en netjes gespreid aan de heater voert. Jij moet natuurlijk meer dan 3 keerschotten gebruiken, en bovendien zodanig dat ze goed aansluiten bij de layout van de pijpen in de heater. Keerschotten moeten natuurlijk niet eindigen vlak voor een pijp maar juist iets voor de ruimte tussen twee pijpen.

Berichten: 12

Re: Verdeling lucht

Pinokkio schreef: OK, dus de heater zelf is geen probleem.
 
Dan adviseer ik om keerschotten in de 180 graden bocht te plaatsen:
 
AfbeeldingBocht met keerschotten.jpg
 
 
Om het principe te illustreren heb ik er hier slechts 3 in rood getekend die de luchtstroom (witte pijlen) in 4 gelijke delen splitst en netjes gespreid aan de heater voert. Jij moet natuurlijk meer dan 3 keerschotten gebruiken, en bovendien zodanig dat ze goed aansluiten bij de layout van de pijpen in de heater. Keerschotten moeten natuurlijk niet eindigen vlak voor een pijp maar juist iets voor de ruimte tussen twee pijpen.
Super, dank je wel!
 
Hiermee zal de aangezogen lucht dus goed verdeeld worden?
 
Is het verstandig, zoals eerder genoemd in dit onderwerp, de haakse hoeken (ook van de keerschotten) te vervangen door afrondingen? Denkend aan de stromingsverliezen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verdeling lucht

Hiermee zal de aangezogen lucht dus goed verdeeld worden?
Goed genoeg, lijkt me. Helemaal perfect wordt het natuurlijk nooit want de buitenbocht blijft altijd langer dan de binnenbocht.
 
de haakse hoeken (ook van de keerschotten) te vervangen door afrondingen? Denkend aan de stromingsverliezen?
Ronde hoeken zullen inderdaad iets minder drukval veroorzaken.
Hoe je het precies doet hangt er mede vanaf hoe moeilijk het is om te maken en te installeren.
Is dit een bestaand kanaal, of wordt alles nieuw?
Wat is de drukval van de heater plus rotor? Als de drukval van de 180 graden bocht plus keerschotten klein is t.o.v. heater+rotor dan heeft het weinig zin je er druk over te maken.
 
Als hele schotten installeren in een bestaand duct een probleem is kun je eventueel overwegen geen volledige schotten te installeren maar alleen halfronde schotjes te plaatsen in de hoeken van mijn rode lijnen.

Berichten: 12

Re: Verdeling lucht

Pinokkio schreef: Is dit een bestaand kanaal, of wordt alles nieuw?
Alles wordt nieuw, dus het maken en installeren zal een minimale moeite kosten.
 
 

 
Pinokkio schreef: Wat is de drukval van de heater plus rotor? Als de drukval van de 180 graden bocht plus keerschotten klein is t.o.v. heater+rotor dan heeft het weinig zin je er druk over te maken.
De drukval over de heater + rotor + filter is 4Pa + nnb(maar bijna geen) + 110Pa. Het drukverlies over die hoek weet ik niet.
De lucht gaat door een filter, door de rotor, hoek om, door de heater, nog een keer door de rotor en dan via een ventilator naar buiten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verdeling lucht

Als dit een volledig nieuw ontwerp is, waarom maken jullie het dan niet zo dat de 180 graden bocht ná de heater zit i.p.v. ervoor?

Berichten: 12

Re: Verdeling lucht

De stralingswarmte van de heater zal dan het verkeerde deel van de rotor verwarmen, hierdoor zal de atmosferische luchtdroger niet goed zijn werk kunnen doen.
 
Er gaat wel een vrij grote luchtstroom door de hele behuizing heen, ik weet niet of dat veel invloed heeft? Bij de grootste droger is dit debiet 1000m3/h en bij de kleinste 280m3/h. De breedte die de lucht heeft om door heen te gaan is 300mm. Misschien is het wel helemaal geen probleem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verdeling lucht

De stralingswarmte van de heater zal dan het verkeerde deel van de rotor verwarmen
De stralingswarmte van de heater moet de rotor verwarmen? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Volgens mij wordt de rotor verwarmd door convectie d.m.v. de warme lucht die uit de heater komt, niet of nauwelijks door straling.
Er gaat wel een vrij grote luchtstroom door de hele behuizing heen, ik weet niet of dat veel invloed heeft? Bij de grootste droger is dit debiet 1000m3/h en bij de kleinste 280m3/h. De breedte die de lucht heeft om door heen te gaan is 300mm. Misschien is het wel helemaal geen probleem.
Over welk "probleem" heb je het nu? Het debiet?
Debiet als zodanig is geen probleem als het systeem (duct, heater, et cetera) daarvoor goed gedimensioneerd wordt.

Reageer