Springen naar inhoud

Lewisstructuur van nitro-groep

• Log in om te kunnen reageren

aapje1

aapje1

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2017 - 12:07

Examen vwo 2016 1e tijdvak

Gevraagd wordt om de Lewisstructuur te tekenen van een NO2-groep.

Het correctiemodel zegt dit:

2jzdb9.jpg

Maar als het N-atoom een lading 1+ heeft en het O-atoom een lading 1-, waarom zou het vrije elektronenpaar op het onderste O-atoom dan geen binding worden tussen het N- en O-atoom? Dan blijft de covalentie van 5 voor stikstof toch behouden?

Naar mijn idee heb ik altijd geleerd dat er zo min mogelijk formele lading aanwezig mag zijn..

Kan iemand uitleggen wat ik verkeerd zie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

MatthijsM

MatthijsM

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2017 - 12:13

Als je doet wat jij zegt dan heeft stikstof geen octetstructuur meer en dat is waar atomen naar streven om 8 valentie elektronen te bezitten op zijn buitenste schil.

aapje1

aapje1

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2017 - 12:18

Als je doet wat jij zegt dan heeft stikstof geen octetstructuur meer en dat is waar atomen naar streven om 8 valentie elektronen te bezitten op zijn buitenste schil.

Tuurlijk! Wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb :-(

Nog een vraagje, O is altijd δ-; als ik de partiële ladingen ook moet tekenen, is het dan goed om die twee O'tjes δ- te doen en het N-atoom δ+ ?

MatthijsM

MatthijsM

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2017 - 12:29

Nee want dan zou de nitro groep negatief geladen zijn, 2 - ladingen en 1 + lading geeft geen neutraliteit.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9266 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2017 - 19:30

Maar het gaat om δ+ en δ-, partiële ladingen dus. En dan wil δ+ niets meer zeggen dan "een beetje positief" en δ- "een beetje negatief". Over de precieze waarde zegt die aanduiding niets, en je kunt dus best 2 keer δ+ hebben en 1 keer δ-. Zo werkt dat in H2O immers ook.

Let wel: die δ+ en δ- betekenen iets wezenlijk anders dan de + en - in de Lewisstructuur. In het laatste geval gaat het om formele ladingen, boekhouden hoeveel elektronen een atoom minder of meer heeft dan volgens de valentie zou moeten. δ+ en δ- geven een indicatie van de werkelijke lading in het molecuul.

Een mooi voorbeeld: H3O+. De positieve lading van dat deeltje zit op de H-atomen. De formele lading zit op het O-atoom. 

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures