NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

Hallo,
 
bij het titreren met NaOH merk ik sinds kort dat er druppels blijven kleven aan de binnenkant van de buret. De buret wordt telkens gereinigd met gedistilleerd water na gebruik. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe ik het kan vermijden?
 
Alvast bedankt!
 
 
Bijlagen
buret2.jpg
buret2.jpg (30.72 KiB) 696 keer bekeken

Berichten: 772

Re: NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

Hoe dit precies komt weet ik niet. Maar normaalgezien dien je buretten telkens te reinigen met verdunde zeepoplossing na gebruik, dit werkt ontvettend en zorgt er sowieso voor dat druppels minder aan de rand kleven. Na reinigen kun je gerust de buret met de zeepoplossing gevuld laten tot je deze opnieuw gebruikt. Wel voldoende spoelen (eerst met kraantjeswater, daarna met demiwater) voor je dan opnieuw titreert.

Berichten: 6

Re: NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

wij moesten vroeger op de laboratoriumschool de buretten weg zetten in verdunde HF oplossing.. nooit last gehad van druppeltjes

Berichten: 1.816

Re: NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

@ Kajak, , ik geloof dit niet. HF tast glas aan. Wij hadden, ook vroeger en ook Lab-school, Chroomzuur. Misschien ben je daar mee in de war, maar de kleur was donker bruin.  Een HF opl. is kleurloos. Chroomzuur is nu verboden, maar ja vroeger nog niet.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

HF is inderdaad zeer onwaarschijnlijk.
 
Wat je kan doen is navragen hoe de buretten schoon gemaakt worden en met welke middelen. Het kan zijn dat door verkeerde schoonmaak het glas aangetast is waardoor je nu aanhangende druppels (adhesie krachten) hebt. Schoonmaken met een zeep (b.v. dreft) oplossing lijkt mij inderdaad de beste optie, eventueel spoelen met wat ethanol of aceton en dan drogen voor gebruik.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

Glas is van zichzelf natuurlijk wel redelijk hydrofiel, regendruppels blijven ook aan een raam hangen. 
 
Of wassen met zeep wat uitmaakt is een kwestie van proberen. Wat je ook kunt doen is een stukje van een vaatwasser-tablet oplossen in wat water en dat in de buret gieten en een tijdje laten staan (overnacht oid). 
 
Zie je overigens iets van onzuiverheden aan de binnenkant van de droge buret?
Victory through technology

Berichten: 6

Re: NaOH blijft kleven als druppels aan binnenkant buret

@ Kajak, , ik geloof dit niet. HF tast glas aan. Wij hadden, ook vroeger en ook Lab-school, Chroomzuur. Misschien ben je daar mee in de war, maar de kleur was donker bruin.  Een HF opl. is kleurloos. Chroomzuur is nu verboden, maar ja vroeger nog niet.

Ik ben niet in de war, je hoeft het ook niet te geloven.

In zeer verdunde aanwezigheid zal dit slechts een reinigende werking hebben en de aantasting op glas zal dan maar zeer beperkt zijn.

Reageer