Lectuur voor de niet geleerde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 13

Lectuur voor de niet geleerde

Hoi allen, 

Ik kom al op dit forum vanaf mijn zestiende (ben nu 32). Als ik het goed herinnner was dit vroeger (deels) een pyro forum?

Anyway, ik heb wel gestudeerd (kunst academie), maar nooit op universitair niveau. De enige scheikunde die ik mij herinner is die uit mijn HAVO tijd. Vergane glorie dus ;) 

Ik heb altijd een gezonde dosis interesse gehad voor scheikunde en chemie. Voor mijn werk kom ik er tegenwoordig steeds meer mee in aanraking.

Nu vroeg ik mij af, zonder enige wetenschappelijke achtergrond. Welke lectuur kan ik als n00b het beste lezen om mijzelf in te lezen, en is daar ook voor geschikt (begrijpelijk uitgelegt)

Ik werk nu voor een stichting welke voor kanker patienten cannabis extracten maakt en deze tegen kostprijs of sociaal gratis uitdeelt voor hen die hun ziekekosten niet meer kunnen betalen. 

Uiteraard is dit dus niet meer dan stoffen extraheren uit planten. Wat ik mij vooral afvraag eigenlijk is het volgende: 

Waarom is het zo dat bijvoorbeeld in het geval van cannabis een oplossing wordt gebruikt, en wanneer we praten over stoffen uit andere planten halen, worden er agressievere manieren gebruikt door bijv NaoH te gebruiken. Waarbij de gewilde stof vervolgens weer 'gepulled' wordt met bijv nafta. 

Ik wil graag de theorie hierachter weten. Dus niet het 'hoe' maar het 'waarom'

Kunnen jullie mij verder helpen? 

groet! 

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Lectuur voor de niet geleerde

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Lectuur voor de niet geleerde

Opmerking moderator

Het oplosmiddel dat voor cannabis extractie wordt gebruikt (in de meeste gevallen een alcohol) wordt verkozen boven andere oplosmiddelen zoals butaan en supercritial CO2.
Butaan werd gebruikt vanwege zijn non-polariteit en lage kookpunt. De non-polariteit zorgt voor het vangen van bijv. de cannabinoids en het lage kookpunt zorgt ervoor dat je butaan er vervolgens gemakkelijk uit kan koken door het te laten verdampen (NB: butaan is zeer ontvlambaar en het zal niet de eerste keer zijn dat het gebruik van deze methode door leken voor een explosie zorgt; bovendien kan low-quality butaan toxines bevatten die schadelijk zijn voor de gezondheid).
Supercritical CO2 wordt gebruikt vanwege de veiligheid die het kan garanderen. Het zorgt ervoor dat co-extracted (ongewilde/schadelijke) bestanddelen uit de oplossing verwijderd kunnen worden. Alcohol wordt nu gebruikt omdat het zo veilig is als supercritical CO2 en net zo effectief als butaan. 
NaOH wordt gebruikt in reacties waarbij een niet-oplosbare stof (bijv. een amine) reageert met een zuur (bijv. HCl) om de stof te vangen. Hierdoor kan een ion gevormd worden (in het geval van een amine een ammonium ion). Dit molecuul is een zout en wel water oplosbaar. Vervolgens kun je dan met NaOH de amine weer vrijmaken door de vorming (in dit specifieke voorbeeld) van het zout NaCl en water.
Kortom: de gekozen methode is afhankelijk van welke stof je wil extraheren en hoe efficiënt (en veilig) dit proces zal zijn.
 
Het moge duidelijk zijn dat het zelf maken van een cannabis extractie volgens de Opiumwet (art. 2 en 3) verboden is, en in het algemeen zowel voor jezelf als voor je omgeving onverantwoorde veiligheidsrisico's met zich mee kan brengen. Aangezien de vraag 'waarom' in dit geval al snel kan afdwalen naar 'hoe' is besloten om dit topic hierbij verder gesloten te houden.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gesloten