Lectuur voor de niet geleerde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 13

Lectuur voor de niet geleerde

Hoi allen, 

Ik kom al op dit forum vanaf mijn zestiende (ben nu 32). Als ik het goed herinnner was dit vroeger (deels) een pyro forum?

Anyway, ik heb wel gestudeerd (kunst academie), maar nooit op universitair niveau. De enige scheikunde die ik mij herinner is die uit mijn HAVO tijd. Vergane glorie dus ;) 

Ik heb altijd een gezonde dosis interesse gehad voor scheikunde en chemie. Voor mijn werk kom ik er tegenwoordig steeds meer mee in aanraking.

Nu vroeg ik mij af, zonder enige wetenschappelijke achtergrond. Welke lectuur kan ik als n00b het beste lezen om mijzelf in te lezen, en is daar ook voor geschikt (begrijpelijk uitgelegt)

Ik werk nu voor een stichting welke voor kanker patienten cannabis extracten maakt en deze tegen kostprijs of sociaal gratis uitdeelt voor hen die hun ziekekosten niet meer kunnen betalen. 

Uiteraard is dit dus niet meer dan stoffen extraheren uit planten. Wat ik mij vooral afvraag eigenlijk is het volgende: 

Waarom is het zo dat bijvoorbeeld in het geval van cannabis een oplossing wordt gebruikt, en wanneer we praten over stoffen uit andere planten halen, worden er agressievere manieren gebruikt door bijv NaoH te gebruiken. Waarbij de gewilde stof vervolgens weer 'gepulled' wordt met bijv nafta. 

Ik wil graag de theorie hierachter weten. Dus niet het 'hoe' maar het 'waarom'

Kunnen jullie mij verder helpen? 

groet! 

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Lectuur voor de niet geleerde

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Lectuur voor de niet geleerde

Opmerking moderator