Berekenen van het gemiddelde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Berekenen van het gemiddelde

Hallo iedereen, 
 
Ik heb een enquête gedaan onder een groep van 41 mensen. Nu wilde ik een betrouwbaarheidsinterval opstellen maar hiervoor moet eerst het gemiddelde bekend zijn. Ik weet echter niet hoe ik het gemiddelde moet berekenen voor mijn dataset. 
 
Weet iemand hoe het gemiddelde kan worden bepaald van de volgende dataset: 
 




Hoeveel euro's geef je uit bij de aankoop van een laptop?



 
Prijzen                     Aantal mensen 
 
<200                        1
200-300                   0
301-400                   1
401-500                   1
501-600                   3
601-700                   5
701-800                   7
>800                        23
 
 
Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Berekenen van het gemiddelde

Je hebt de meting in klassen gedaan, dat maakt dat het gemiddelde van je onderzoek niet meer precies te bepalen is.
 
Je kunt echter het midden van de klasse nemen om mee verder te rekenen.
 
Dat wordt lastig met de laatste klasse >800 want wat is daar het gemiddelde?
 
Natuurlijk kun je er een slag naar slaan door te kijken wat de hele dure laptops kosten. (ze zijn er tot over de 2000euro)
Ongelukkigerwijs zitten daar nu net de meeste mensen in. (meer dan de helft)
 
Je kunt er dus wel wat aan rekenen, maar of dat zinvol is?
 
PS.
Is die prijs alleen de laptop of met toebehoren.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 7.068

Re: Berekenen van het gemiddelde

Stel je hebt twee data sets: {1, 2, 3} en {1, 2, 100}. Nu tel je bij deze twee sets het aantal waardes gelijk aan 1, aan 2 en groter dan 2. Bij beide sets krijg je nu dezelfde telling. De gemiddeldes van de sets zijn echter niet hetzelfde. Dit is een probleem en bij jouw data heb je hetzelfde probleem.

Berichten: 8

Re: Berekenen van het gemiddelde

tempelier schreef:  
 
PS.
Is die prijs alleen de laptop of met toebehoren.
Enkel laptop met oplader. 
 
 
EvilBro schreef: Stel je hebt twee data sets: {1, 2, 3} en {1, 2, 100}. Nu tel je bij deze twee sets het aantal waardes gelijk aan 1, aan 2 en groter dan 2. Bij beide sets krijg je nu dezelfde telling. De gemiddeldes van de sets zijn echter niet hetzelfde. Dit is een probleem en bij jouw data heb je hetzelfde probleem.
 
Dat is idd een probleem... Is er mss een andere manier om een betrouwbaarheidsinterval op te stellen, zonder rekeningen te houden met het gemiddelde? 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Berekenen van het gemiddelde

Ja die zijn er.
 
Die lopen via de mediaan.
 
Helaas loop je dan tegen het zelfde probleem aan als wat ik al eerder signaleerde.
 
PS.
Het beste lijkt me het onderzoek over te doen en de klasse van boven de 800 verder te verdelen.
Maar ik kan me voorstellen dat je daar maar weinig voor voelt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 8

Re: Berekenen van het gemiddelde

tempelier schreef:  
PS.
Het beste lijkt me het onderzoek over te doen en de klasse van boven de 800 verder te verdelen.
Maar ik kan me voorstellen dat je daar maar weinig voor voelt.
Ik zie het idd niet echt zitten om het over te doen. Wat ik wel kan doen is <200 als 200 te beschouwen ( en >800 als 800) en bij de intervallen telkens de middelste waarde gebruiken, dus bv bij 401-500 neem ik de waarde 450. 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Berekenen van het gemiddelde

Dat zou ik willen afraden want kom je gegarandeerd te laag uit.
 
Neem voor <200 bijvoorbeeld 175 (veel goedkoper zijn ze er niet, of het moet een tweedehandsje zijn)
 
Die middelste waarden zijn aanvaardbaar.
 
om van meer dan 800, zomaar 800 te maken is heel slecht je weet immers dat ze allemaal een duurdere gekocht hebben.
900 lijkt me dus al wat aan de lage kant.
 
Kijk ook eens naar het patroon in je tabel,
het lijkt waarschijnlijker dat er een dikke 9 gekozen hebben voor tussen de 800 en 900 en de rest nog duurder.
 
Maar hoe je het doet het resultaat blijft twijfelachtig.
 
PS.
Als het voor een werkstuk is, dan is het misschien niet zo'n ramp als je het boven de 800 wat aanpast.
Je moet dan wel vermelden dat je onderschat hebt dat er zoveel mensen een prijs van boven de 800 hebben betaald.
Om dan toch tot wat te komen en geen tijd had voor een nieuw onderzoek in arre moede dit maar hebt gedaan.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 8

Re: Berekenen van het gemiddelde

Het is inderdaad een werkstuk voor statistiek. 
Ik zal er gwn bij vermelden dat ik het onderschat heb. Zo erg zal het niet zijn volgens mij ;) 
Bedankt voor de tips en uitleg tempelier! 

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Berekenen van het gemiddelde

Heb je tijdens de vraagstelling een goede definitie gebruikt van wat onder een laptop valt? Als er mensen zijn die minder dan €200 uit willen geven, dan bedoelen ze daar wellicht een tablet mee. Mijn echtgenote zegt ook geregeld 'laptop' als ze de tablet bedoelt.

Berichten: 8

Re: Berekenen van het gemiddelde

Nope, heb enkel deze vraag gesteld: Hoeveel euro's geef je uit bij de aankoop van een laptop?
laptop zeggen terwijl men tablet bedoelt?? Mss is dat in Nederand het geval, maar hier in België niet voor zover ik weet hahah ;) 
Alhoewel ik het ook raar vond dat er mensen zijn die laptop kopen van onder de 200 euro...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Berekenen van het gemiddelde

Je vraagstelling is al verkeerd. Door mensen de keuze uit verschillende prijsklassen te geven heb je ze al beinvloedt. Beter zou je de vraagstelling helemaal open kunnen laten. 
"Meep meep meep." Beaker

Reageer