Bekijk krachtdragers

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Bekijk krachtdragers

naar aanleiding van de recente topic over de massa van gravitonen kwam ik op de vraag hoe het berijk van een kracht verband houdt met de massa van zo'n krachtdrager.

en waarom hebben bosonen met een massa persé een eindig berijk?

(zoals met mensonen voor de sterkekracht) uit de massa van een menson zou je kunnen afleiden welk berijk een kracht zou hebben met een menson als krachtdrager.

ik heb ik zelf bedacht dat een krachtdrager met een bepaalde massa natuurlijk een bepaalde snelheid heeft en een bepaalde tijd voordat het vervalt. dus zo kun je met S=v*t uitrekenen hoever een bepaalde kracht drager kan komen. Klopt dit? want zelf zit ik met dat vervallen in de knoop. waarom vervalt zelfs het lichste menson vrij snel? en het lichste hardron (proton) niet(of nouwelijks)?

Berichten: 119

Re: Bekijk krachtdragers

Dat is helemaal geen slecht idee dat je daar hebt. Dat een meson vervalt heeft te maken met de onzekersheidsrelatie: dEdt :) :P . Dit houdt in dat je een beetje energie van het nulpuntsveld kan 'lenen' zolang het maar weer teruggegeven wordt. Hoe meer energie je leent (dE groot), hoe sneller je het terug moet geven (dt klein).

Je kunt nu op de volgende manier een schatting maken van de maximale afstand die deeltjes kunnen afleggen: dt :P :roll: /mc^2 dus x = ct :P :D /mc

Als je hier meer over wilt weten moet je maar een googlen naar yukawa's hypothese

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bekijk krachtdragers

aha verduidelijkend. ik zie dat je de lichtsnelheid gebruikt als snelheid. hoeven die "geleende" deeltjes (qua energie) zich niet aan de SRT te houden dan?,dat ze met hun massa toch gewoon met lichtsnelheid kunnen reizen, of is dit onderdeel van het "greek056.gif" teken?

verder vertel je dat het vervallen van een menson met nulpunt energie te maken heeft. nu heb ik het verhaal van die "geleende energie" voor de mensonen in de sterke kracht al wel eens gelezen maar een normaal menson (eentje die dus buiten de sterkekracht staat, en gewoon ontstaat bij bijvoorbeeld een reactie tussen subatomaire deeltjes) vervalt ook snel. waarom is dat dan, want deze deeltjes zijn niet geleend?

verder zoek ik nog steeds naar een diagram die de wisselwerking tussen protonen en neutronen sluitend weergeeft. hier had ik al een poging gedaan:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...=12393&start=20

Berichten: 119

Re: Bekijk krachtdragers

Dat voor de snelheid de lichtsnelheid gekozen wordt heeft inderdaad te maken met het :roll: -teken. Het is maar een schatting. Verder moet je beseffen dat mesonen opgebouwd zijn uit een quark en een anti-quark, het zijn geen elementaire deeltjes. Als deeltjes vervallen heeft dat altijd met de zwakke wisselwerking te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bekijk krachtdragers

waar vervalt een pion in dan?

Berichten: 119

Re: Bekijk krachtdragers

Er zijn verschillende soorten mesonen (niet mensonen) die op allerlei manieren kunnen vervallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bekijk krachtdragers

sorry, ik had mijn bericht snel aangepast omdat ik pionen bedoelde (de lichste mensonen) die ontstaan als krachtdragers tussen de protonen en neutronen. dit vroeg ik me af omdat een proton ook niet vervalt omdat het de lichste van zijn soort is (3 quarkige baryonen) . dus bedacht ik dat het lastig kon zijn voor een menson te vervallen omdat het ook de lichste is van zijn soort (2 quarkige baryonen)

of nee natuurlijk, nu zie ik het, een quark-antiquark combinatie met een lading, klopt deze?:

:roll: -->e + anti Ve

Berichten: 119

Re: Bekijk krachtdragers

Het is nog niet helemaal duidelijk of een proton werkelijk stabiel is of enkel een heel erg grote halfwaarde tijd heeft. Maar over het algemeen worden protonen als stabiel beschouwd. Verder zijn er verschillende pionen. een pi.gif0 deeltje kan bijv. in 2 fotonen vervallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bekijk krachtdragers

oke, weer iets opgelost, hartelijk dank voor je hulp.

Berichten: 624

Re: Bekijk krachtdragers

Als je hier iets meer over wilt weten, dan zul je wat quantumveldentheorie moeten kennen, en de manier waarop krachtdeeltjes worden gekenmerkt: via zogenaamde propagatoren. Dit zijn gewoon Green's functies.

Berichten: 336

Re: Bekijk krachtdragers

Boektip:

introduction to elementary particle physics

van David Griffiths

Echter,!!!, dit is een boek moet een aanzienlijk stuk wiskunde erin. Ik stel voor dat alvorens tot aanschaf over te gaan er doorheen te bladeren en kijken of het bij je past.

Echter, Griffiths gelooft dat je de natuurkunde niet kunt snappen zonder wiskunde en de wiskunde van de quantum mechanica niet kan snappen zonder gevoel voor de natuurkunde. Kortom als je echt iets wil weten over dit onderwerp ben je gedoemd tot de wiskunde.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 336

Re: Bekijk krachtdragers

Boektip:

introduction to elementary particle physics

van David Griffiths

Echter,!!!, dit is een boek moet een aanzienlijk stuk wiskunde erin. Ik stel voor dat alvorens tot aanschaf over te gaan er doorheen te bladeren en kijken of het bij je past.

Echter, Griffiths gelooft dat je de natuurkunde niet kunt snappen zonder wiskunde en de wiskunde van de quantum mechanica niet kan snappen zonder gevoel voor de natuurkunde. Kortom als je echt iets wil weten over dit onderwerp ben je gedoemd tot de wiskunde.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 119

Re: Bekijk krachtdragers

Dat boek van Griffiths is inderdaad een fijn boek, maar ik vind de hoeveelheid wiskunde reuze meevallen. Hij heeft volgens mij juist geprobeerd om zo min mogelijk wiskunde te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bekijk krachtdragers

en dit boek? is dat niet iets?

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/9...2470559-5733503

de inhoudsopgave ziet er veelbelovend uit. en ruim 400 paginas voor 36 Pond lijkt me geen slechte koop, kent iemand dit boek?of is dit alleen maar een internetwinkel voor engeland[/img]

Berichten: 336

Re: Bekijk krachtdragers

Dat boek van Griffiths is  inderdaad een fijn boek, maar ik vind de hoeveelheid wiskunde reuze meevallen. Hij heeft volgens mij juist geprobeerd om zo min mogelijk wiskunde te gebruiken.


Hangt ervanaf wat je gewend bent natuurlijk. Ik wilde vooral even waarschuwen voor de minder oplettende scholier.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer