[scheikunde] molariteit van natronloog berkenen via PH waarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

molariteit van natronloog berkenen via PH waarde

hallo beste lezer,
 
voor het vak scheikunde kregen wij de opdracht om de molariteit van 1 liter natronloog met een ph waarde van 10,5 te bereken.
Dit lukt mij echter niet, het lukt mij bijvoorbeeld wel met een ammoniakoplossing. Ik denk dat ik een fout maak met het opstellen van de zuurbasenreactie.
ik splits namelijk het natronloog in NA en OH en dat is volgens mij niet de bedoeling... verder kwam ik de volgende zuurbasenreactie tegen op internet: NaOH + H2O → Na+ + H2O + OH-. dit zou dan de goede reactie moeten zijn, alleen begrijp ik deze niet met het vooruitzicht op het Kb evenwicht. Het zou dus mooi zijn als iemand mij op gang zou kunnen helpen!
 
alvast bedankt! 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: molariteit van natronloog berkenen via PH waarde

Als je NaOH oplost in water krijg je een oplossing van Na+ en van OH-.
 
OH- is een sterke base. Je hebt hier dus niet te maken met evenwichten en Kb.
 
pH is gegeven. Bereken nu eens pOH en [OH-].

Berichten: 460

Re: molariteit van natronloog berkenen via PH waarde

Hoe pak je het aan met een ammoniakoplossing? NaOh is gewoon een sterke base die volledig dissocieerd. Hoeveel OH- heb je bij een pH van 10.5. dan heb je je antwoord.

Berichten: 3

Re: molariteit van natronloog berkenen via PH waarde

beste margriet en druipertje,
 
bedankt voor jullie ingeving, ik heb mij helemaal verkeken op het feit dat het OHeen sterke base is. Uit het feit dat de pH en de pOH samen 14 moeten zijn kan je dus opmaken dat de pOH 3,5 is. De molariteit is te berekenen via 10-3,5 en is dan 3,16*10-4 mol/L
 
Bij een ammoniakoplossing met bijvoorbeeld een pH van 11,4 doe ik het volgende:
ik stel de reactievergelijking op : NH3(aq) + H2O(l) <-->NH4 +(aq) + OH−(aq)
de pOH is 2,6. de molariteit is dan [OH−] = 10-2,6 = 3 · 10−3 mol L−1
 
van de stoffen weet ik dan het volgende [NH3] [NH4+]                   [OH−]
t0                                                                x          0                            0
omgezet                                            −3 · 10-3      +3 · 10-3                +3 · 10-3
tev                                                 x − 3 · 10-3        3 · 10-3               3 · 10-3
 
het Kb evenwicht is dan =[NH4+][OH−]
                                               [NH3]
invullen geeft:
 
1,8 · 10−5 = 3·10-3 × 3·10-3
                       x − 3·10-3
 
x − 3 · 10-3 =    9·10-6
                        1,8·10-5
x = 0,5
De molariteit van de oplossing is 0,5 mol/L.
 
Echter heb ik nog een vraag alleen sluit deze niet aan op dit onderwerp, zo moet ik bij een andere opdracht de reactievergelijking geven van een ammoniakoplossing en zoutzuur. zo ontstaat er bij een ammoniakoplossing het volgende: NH3 + H2O <--> NH4+ + OH-  en bestaat zoutzuur uit H3O + + Cl- . Op internet heb ik de volgende vergelijking kunnen vinden  H3O + + Cl- + NH3(g) --> NH4Cl (aq) + H2O alleen begrijp ik deze niet, uitleg is gewenst en alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: molariteit van natronloog berkenen via PH waarde

ikhebhulpnodig123 schreef: .. De molariteit is te berekenen via 10-3,5 en is dan 3,16*10-4 mol/L
Klopt.
 
ikhebhulpnodig123 schreef:  
de pOH is 2,6. de molariteit is dan [OH−] = 10-2,6 = 3 · 10−3 mol L−1
Je hebt hier te snel afgerond. Dit moet zijn: 2,5 . 10-3 mol L-1.
De opzet van de berekening is verder wel goed. Bij 2,5 . 10-3 mol L-1 kom ik op 0,35 M.
 
ikhebhulpnodig123 schreef:  
Echter heb ik nog een vraag alleen sluit deze niet aan op dit onderwerp, zo moet ik bij een andere opdracht de reactievergelijking geven van een ammoniakoplossing en zoutzuur.
Zoutzuur is een sterk zuur en in oplossing is dus enkel H3O+ en Cl- aanwezig.
 
NH3 is een zwakke base. De reactie van een sterk zuur en een zwakke base wordt als aflopend beschouwd. Je krijgt dan dus:
 
NH3 + H3O+  →  ............
 
waarbij Cl- de tribune-ionen zijn.
 
Wat komt er nu na de pijl?
 
En welke stof heb je dan in oplossing als je uitgaat van een molverhouding van  1:1 ?

Berichten: 3

Re: molariteit van natronloog berkenen via PH waarde

Beste margriet,
 
Bedankt voor de reactie! De reactievergelijking is dan als volgt: NH3 + H3O+  →  NH4 + H2met Cl als tribune-ion, tenminste dat denk ik... Ik hoor graag of het goed is! 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: molariteit van natronloog berkenen via PH waarde

ikhebhulpnodig123 schreef: ....als volgt: NH3 + H3O+  →  NH4+ + H2met Cl- als tribune-ion, ....
Op het plusje na bij NH4+ en het minnetje bij Cl- is het goed. 
 
En je krijgt dan dus een oplossing van ammoniumchloride.

Reageer