Veilig in auto bij bliksem?
Moderator: physicalattraction
- Moderator
- Berichten: 5.521
Veilig in auto bij bliksem?
Top Gear liet in 2007 zien dat een auto geen last heeft van bliksem, (video) dus ik dacht dat het een veilige schuilplaats was. Maar uit deze video uit 2014 blijkt dat je opgesloten kunt raken, met rookontwikkeling. Hieronder een paar screenshots.
Het Amerikaanse National Lightning Safety Institute adviseert: Reported incidents and related injuries make it clear that a person inside a fully enclosed metal vehicle must not be touching metallic objects referenced to the outside of the car. Door and window handles, radio dials, CB microphones, gearshifts, steering wheels, and other inside-to-outside metal objects should be left alone during close-in lightning events. We suggest pulling off to the side of the road in a safe manner, turning on the emergency blinkers, turning off the engine, putting one's hands in one's lap, and waiting out the storm. (1)
Het verbaast me dat een open raam uitmaakt, lucht is toch een isolator? En waarom maakt het uit binnen een kooi van Faraday of je de metalen deur aanraakt?
Het Amerikaanse National Lightning Safety Institute adviseert: Reported incidents and related injuries make it clear that a person inside a fully enclosed metal vehicle must not be touching metallic objects referenced to the outside of the car. Door and window handles, radio dials, CB microphones, gearshifts, steering wheels, and other inside-to-outside metal objects should be left alone during close-in lightning events. We suggest pulling off to the side of the road in a safe manner, turning on the emergency blinkers, turning off the engine, putting one's hands in one's lap, and waiting out the storm. (1)
Het verbaast me dat een open raam uitmaakt, lucht is toch een isolator? En waarom maakt het uit binnen een kooi van Faraday of je de metalen deur aanraakt?
-
- Berichten: 12.262
Re: Veilig in auto bij bliksem?
Het is een geleider versus een stroom, en daar valt een spanning over. Een bliksleminslag levert een normaal een stroom van 30 kA op (maar kan veel heftiger zijn, tot wel 500 kA). Als de weerstand tussen pakweg het dak en de wielas 1 ohm is heb je bij 500 kA inslag 500 volt over de auto staan. Als je dan tegelijk twee delen aanraakt, pakweg met je ene hand de raamstijl en met de andere de binnenspiegel oid, is dat genoeg voor een flinke schok.
Opgesloten raken zou kunnen, zo'n stroompiek door een auto induceert vast genoeg spanning in de eletronica waardoor de centrale vergrending niet meer werkt (en blijkbaar de airbags ook af gaan). Vervolgens kunnen de banden ook nog vlam vatten, en dan zit je inderdaad opgesloten.
Overigens is het wel vreemd dat je de deur helemaal niet kunt openmaken, voor zover ik weet -moet- er een mechanische override zijn (knopje omhoog trekken bijvoorbeeld, of ingebouwd in de deurgreep) waarmee je altijd uit een auto moet kunnen komen als bijv de accu leeg raakt terwijl je rijdt met de deuren centraal vergrendeld (tegen carjackings enzo).
Opgesloten raken zou kunnen, zo'n stroompiek door een auto induceert vast genoeg spanning in de eletronica waardoor de centrale vergrending niet meer werkt (en blijkbaar de airbags ook af gaan). Vervolgens kunnen de banden ook nog vlam vatten, en dan zit je inderdaad opgesloten.
Overigens is het wel vreemd dat je de deur helemaal niet kunt openmaken, voor zover ik weet -moet- er een mechanische override zijn (knopje omhoog trekken bijvoorbeeld, of ingebouwd in de deurgreep) waarmee je altijd uit een auto moet kunnen komen als bijv de accu leeg raakt terwijl je rijdt met de deuren centraal vergrendeld (tegen carjackings enzo).
Victory through technology