[wiskunde] n + 1 boeken verdelen onder n mensen (elk minstens 1 boek)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 156

n + 1 boeken verdelen onder n mensen (elk minstens 1 boek)

Voor wiskunde kreeg ik de vraag hoeveel kansen er waren om de boeken te verdelen. (1 persoon kreeg dus twee boeken).
Het antwoordt is volgens de verbetersleutel (n! x (n + 1)!)/2
Maar ik snap echt niet hoe we hieraan komen. Zou iemand hier dit kunnen uitleggen? Mijn leerkracht zegt dat de /2 dient omdat bij de persoon die 2 boeken krijgt de volgorde niet uitmaakt.  Maar dan snap ik de rest nog steeds niet. 
(n + 1)! is zogezegd het aantal volgordes voor de boeken. Als ik dit getal vervang door 3, en ik verdeel deze over 2 personen, waarbij de volgorde van de 2 boeken die 1 persoon bezit niet uitmaakt, dan kom ik veel meer dan 3!/2 uit. Zoals u op deze tekening kunt zien kom ik dan 6 mogelijkheden uit. Terwijl 6 juist het aantal mogelijkheden zou moeten zijn als de volgorde van de 2 boeken die 1 persoon bezit onderling nog uitmaakt.
Ik snap het echt niet. Hopelijk kunnen jullie mij dit uitleggen.
Alvast bedankt.
 
Bijlagen
Wisk.png
Wisk.png (734.23 KiB) 291 keer bekeken

Berichten: 7.068

Re: n + 1 boeken verdelen onder n mensen (elk minstens 1 boek)

Stel je hebt 3 boeken (a,b,c). Je kunt deze boeken in 3! (= 6) volgordes plaatsen.

abc
acb
bac
bca
cab
cba

Stel dat de eerste twee posities van de volgorde staan voor de twee boeken die bij dezelfde persoon komen en de rest dus allemaal alleen.

ab|c
ac|b
ba|c
bc|a
ca|b
cb|a

Hiervoor geldt (want de volgorde van de boeken maakt niet uit):

ab|c = ba|c
ac|b = ca|b
bc|a = cb|a

Je hebt dus 3 mogelijkheden. Je hebt nu 2 groepjes (1 van 2 groot en 1 van 1 groot). Je moet deze groepjes over 2 personen verdelen. Dat kan op 2! (= 2) manieren. Je kunt de boeken dus op 6 manieren verdelen.

Als je dit controleert met de formule:
n = 2
\(\frac{(n! \cdot (n+1)!}{2} = \fracC{2! \cdot 3!}{2} = 3! = 6\)
Samengevat: Je verdeelt de (n + 1) boeken in n groepjes en vervolgens verdeel je de n groepen over de n personen.

Berichten: 156

Re: n + 1 boeken verdelen onder n mensen (elk minstens 1 boek)

Bedankt! Ik snap het helemaal nu!
Ik had nog een andere kleine vraag in verband met combinaties.
Combinaties worden dus gebruikt om k elementen te kiezen uit een groepje van n elementen.
In de les hebben wij echter ook combinatie toegepast om te zien op welke plaats we bepaalde elementen zouden zetten.
Dus we hebben bvb 2 klinkers en 3 medeklinkers. (Deze zijn allebei bekomen door variatie uit grotere groepen, dus nu gebruiken we combinatie omdat de volgorde er niet meer toe doet).
Is het dan correct dat ik de combinatie van 2 op 5 of 3 op 5 gebruik om te weten hoeveel manieren er zijn om verschillende woorden te vormen?

Berichten: 7.068

Re: n + 1 boeken verdelen onder n mensen (elk minstens 1 boek)

Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraagt, maar misschien helpt dit:

2 posities uit 5 posities kiezen is hetzelfde als 3 posities NIET kiezen uit 5 posities. Daarom is 5 over 2 hetzelfde als 5 over 3.

Reageer