Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

Hi allen ik heb een grafiek waarvan ik de oppervlakte wil berekenen. De grafiek ligt geheel boven de x-as. In excel heb ik de vergelijking van de grafiek bepaald. Als ik nu de vergelijking van de grafiek ga integreren met als grenzen 0 en 73 kom ik vervolgens op een negatieve waarde voor de oppervlakte. Dit kan toch niet gezien de grafiek binnen het interval volledig boven de x-as ligt. 
Capture.GIF
Capture.GIF (11.7 KiB) 974 keer bekeken
 
Alvast bedankt.
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

Splits je integratiegebied eens in 2 gedeeltes: een links van het maximum en een rechts daarvan. Bepaal nu van beide gebieden de oppervlakte en tel deze oppervlakten vervolgens op.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

Ik zou eerst eens kijken of die formule wel een beetje klopt. Daar zitten wel erg weinig significante cijfers in.

Dus de formule gebruiken om 20 punten uit te rekenen, en die ook plotten in dezelde grafiek.

Berichten: 9

Re: Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

Inderdaad is de vergelijking van de grafiek niet correct. Mischien een ietwat lastige vraag, maar heeft iemand enig idee hoe de vergelijking van de kromme in excel het best benaderd kan worden?

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

In excel kan je de precision aanpassen.

Maar Als het je alleen om het oppervlak gaat, zou ik die handmatig bepalen, ipv eerst een formule opzetten en die integreren.

Dus steeds per 2 punten het gemiddelde bepalen en vermenigvuldigen met het tijdsinterval. En dat dan optellen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

Probeer eens met de numerieke integratiemethode van Simpson een goede benadering voor de oppervlakte te vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

Moeten er niet ergens haakjes omheen staan in je formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Oppervlakte van een kromming die geheel boven de x-as ligt

Art de Vis schreef: Inderdaad is de vergelijking van de grafiek niet correct. Mischien een ietwat lastige vraag, maar heeft iemand enig idee hoe de vergelijking van de kromme in excel het best benaderd kan worden?
Heb je die kromme ook uitgeplot om te kijken of hij er op lijkt?
 
Wat er gebeurt is dit:
 
Excel gebruikt gewoon niet meer dan zes punten voor die functie, worden die ongelukkig gekozen dan lijkt het nergens op.
Je kunt dan beter zelf zes punten kiezen.
 
Voor het overige lijkt ook mij het numeriek oplossen het beste.
 
De trappezium methode zoals @CoenCo aanrade is het gemakrijkste en het snelste.
Simpson kan ook maar is iets bewerkelijker en het is naar de vraag of de nauwkeurigheid dan veel toeneemt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer