hogere spanning bij diode

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

hogere spanning bij diode

Zal een diode bij een hogere spanning ook beter geleiden en waarom is dit zo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: hogere spanning bij diode

Ik ben bang dat ik de vraag niet goed begrijp.
Als je meer stroom door een diode stuurt zal de spanningsval over de diode ook groter worden. Maar het gaat niet lineair.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: hogere spanning bij diode

Als je het over een halfgeleiderdiode hebt en onder geleiding de omgekeerde weerstand verstaat heb je gelijk.
Dus bij toenemende spanning over zo'n diode in voorwaartse richting, daalt de gelijkstroomweerstand van de diode. Dit komt doordat in de diode een sperlaag zit waar een elektrisch veld heerst. Bij een siliciumdiode is die ongeveer 0,7 V.
Dat betekent dat pas bij een spanning hoger dan 0,7 V stroom gaat lopen, oftewel dat de weerstand daalt. Door die drempel van 0,7 V daalt de weerstand boven die 0,7 V dan echter sneller dan bij een lineaire weerstand.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: hogere spanning bij diode

Als je het zo beschouwd inderdaad wel, al heb ik er nooit zo naar gekeken, de spanningsval over een diode neemt toe met de stroom, maar wel minder snel dan die over een weerstand, dus strict genomen klopt de stelling wel ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: hogere spanning bij diode

Olof Bosma schreef:  
Dat betekent dat pas bij een spanning hoger dan 0,7 V stroom gaat lopen, 
Is toch wel iets eerder. Een Si diode gaat al bij 0,5V geleiden. Weliswaar micro-amperes, maar dat is ook stroom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: hogere spanning bij diode

klazon schreef: Is toch wel iets eerder. Een Si diode gaat al bij 0,5V geleiden. Weliswaar micro-amperes, maar dat is ook stroom.
 
Het elektrische veld dat in de sperlaag overbrugd moet worden ligt bij Si rond de 0,7 V. Omdat er spreiding is in de energie van de elektronen zullen er echter ook al bij een aangelegde spanning van 0,5 V een paar elektronen zijn die de barrière kunnen overbruggen. En bij een hogere aangelegde spanning dan het veld in de sperlaag zullen nog steeds niet alle elektronen de barrière kunnen overbruggen.
Dit statistische verschijnsel wordt beschreven door: Udiode - Usperlaag is evenredig met Ln(Idiode)
Het komt er (in grote lijnen) op neer dat iedere verdubbeling van de stroom door de diode steeds dezelfde verhoging van de spanning over de diode geeft (totdat andere facetten de overhand krijgen).
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: hogere spanning bij diode

Wat er in de sperlaag gebeurt, daar verdiep ik me niet zo in. Ik baseer me gewoon op eigen waarneming bij het gebruik van diodes.
 
Ben ook wel benieuwd of de topicstarter geholpen is met de gegeven antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: hogere spanning bij diode

Danku voor jullie antwoorden :D. Mijn vraag is nu wel duidelijk beantwoord

Reageer