[scheikunde] Tollens reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Tollens reactie

Dag iedereen,

Ik heb een vraag over de Tollens reactie.

Vaak vind ik RCHO + 3OH- + 2Ag+ ------------> 2Ag + RCOO- + 2H2O  terug, doch als ik hem balanceer krijg ik:
 
I.V.:  RCHO + 2Ag+ + 2OH- --> 2Ag + RCOOH + H2O

 
M.V.: RCHO + 2[Ag(NH3)2]+ + 2OH- -------> 2 Ag + RCOOH + H2O + 4NH3
 
De massabalans is oké
De ladingsbalans is oké
 
Is er enig verschil tussen beide reactievergelijkingen? Zijn ze beide juist of enkel de eerste reactie?

Met vriendelijke groeten,

Valerio

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Tollens reactie

Ik zie drie reactievergelijkingen.
 
Het verschil tussen 1 en 2 is of je een zwak zuur schrijft als RCOOH of RCOO-. Wat het beste de toestand weergeeft hangt af van de pH en de pKa van dat zuur. Voor gluconzuur pKa= 3,86  geldt dat bij pH=7 er al meer RCOO- is dan RCOOH en in aanwezigheid van NH3 , een basisch milieu dus, zal het evenwicht nog meer aan de kant van RCOO- liggen. Maar wat het beste is hangt dus af van het soort zuur en de pH.
 
Het verschil tussen 2 en 3 is de schrijfwijze van de zilverionen. Als ion of als complex ion. Het complex ion geeft de situatie het beste weer maar om nu te zeggen dat de andere niet juist is, dat zou mij te ver gaan. Maar dat hangt natuurlijk ook van de context af.  

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Tollens reactie

De context is een probleemstelling: Men doet testen op een onbekende verbinding. Nadat men verschillende testen heeft gedaan twijfelt men tussen aceton en propanal. Welke test voor je uit om de twee te onderscheiden? Geef de reagentia die je gebruikt en schrijf de reactie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Tollens reactie

Het komt er op neer dat als je geen fouten wilt maken dat je propaanzuur in basisch milieu schrijft als RCOO- en het zilver-ion als complex ion weergeeft zoals het immers aanwezig is. Je moet dan dus nog een vierde reactievergelijking opstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Tollens reactie

Tollens kan, maar er zijn meer simpele oplossingen. Aangezien je het verschil tussen een keton of een aldehyde aan wilt tonen. Je weet al veel.
 
Tollens is altijd in een erg basiche omgeving, vandaar dat je zilver moet complexeren. Anders reageert die met het aanwezige loog. Maar ik zou dus nooit voor een notatie met zuur kiezen dan.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer