[natuurkunde] golfsnelheid in een touw aan plafond

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

golfsnelheid in een touw aan plafond

Beste,

 
Ik vroeg me af of dat de golfsnelheid van een golf in een touw, met een massa (niet te verwaarlozen), die aan

een plafond hangt, stijgt/daalt of gelijk blijft met stijgende hoogte.
 
Exacte vraag: "Een touw hangt aan het plafond naar beneden en er wordt vanonder aan geschud. Als de golf zich naar boven verplaatst, gaat de golfsnelheid dan dalen, stijgen of gelijk blijven?"
 
Ik had de volgende redeneringen: 
1: Omdat de spanning in het touw groter wordt naarmate deze stijgt (trekkracht van de zwaartekracht op het onderste stuk van het touw) zal ook de snelheid verhogen.
 
2. Gebaseerd op behoud van Energie: Als we de het touw in 2 delen door 1 recht stuk en 1 golf met beide de zelfde verticale lengte(niet absolute). Dan heeft is de massa van het touw in de golf dus groter dan die van het rechte stuk. 

Als deze golf van onder is heeft deze de laagste potentiële energie. En als deze van boven is de hoogste potentiële energie. 

Wat als gevolg geeft dat de kinetische energie zal dalen met de hoogte en dus ook de snelheid. 
 
Alvast bedankt!
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: golfsnelheid in een touw aan plafond

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: golfsnelheid in een touw aan plafond

vincentSp schreef: Ik had de volgende redeneringen: 
1: Omdat de spanning in het touw groter wordt naarmate deze stijgt (trekkracht van de zwaartekracht op het onderste stuk van het touw) zal ook de snelheid verhogen.
 
Kunnen we in meegaan.
 
vincentSp schreef:  
2. Gebaseerd op behoud van Energie: Als we de het touw in 2 delen door 1 recht stuk en 1 golf met beide de zelfde verticale lengte(niet absolute). Dan heeft is de massa van het touw in de golf dus groter dan die van het rechte stuk. 

Als deze golf van onder is heeft deze de laagste potentiële energie. En als deze van boven is de hoogste potentiële energie. 

Wat als gevolg geeft dat de kinetische energie zal dalen met de hoogte en dus ook de snelheid. 
 
Een golf is een verstoring van een evenwichtstoestand, geen voorwerp.  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer