[scheikunde] zouten bepalen in 6 reageerbuizen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

zouten bepalen in 6 reageerbuizen

Hoi allemaal,
 
Ik heb een practicum die ik moet voltooien maar ik en niemand in mijn omgeving snapt dit. Als iemand mij hier mee kan helpen graag..
 
Je krijgt van je docent 6 reageerbuizen met een kleine hoeveelheid van:
<i>Kopersulfaat - natriumchloride - zilvernitraat - calciumcarbonaat - bariumnitraat - ijzer(III)nitraat.</i>
<i>De buizen zijn genummerd van 1 t/m 6 maar de zouten zijn willekeurig verdeeld. 

Buis 1 kan dus stof 5 bevatten.</i>
  1. Maak een werkschema waaruit blijkt hoe je de juiste volgorde kan vaststellen. Je mag gebruik maken van oplosbaarheid, van kleuren en van alle bekende zouten en hun oplossingen. 
  2. Maak van iedere chemische reactie de juiste reactievergelijking.
 
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Dat zou heel erg fijn zijn.
Alvast bedankt

Berichten: 460

Re: zouten bepalen in 6 reageerbuizen

wat heb je zelf al gedaan om dit uit te zoeken? Klassieke middelbareschool vraag. Welke kleur zouden de oplossingen hebben, kan je al iets benoemen?
Daarna komt de tabel 45a van bina om de hoek kijken
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: zouten bepalen in 6 reageerbuizen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: zouten bepalen in 6 reageerbuizen

Je krijgt hier redelijk wat opties. 
 
Allereerst kun je kijken wat oplost en wat niet (of niet volledig), en dan naar de kleur van de oplossing (die zal het kopersulfaat wel verraden denk ik zo). 
 
Vervolgens kun je met bovenstaand tabelletje wel andere ionen vinden die een neerslag zullen veroorzaken vrij specifiek met de mogelijke zouten in de buisjes. 
Victory through technology

Reageer