[wiskunde] Calculus 2 en fluxintegralen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[wiskunde] Calculus 2 en fluxintegralen

Hi, ik heb een vraag omtrent calculus en fluxintegralen.
In de vraag gaat het om een kwart van een cilinder met straal 3 en hoogte van z = 0 tot z = 2 en een buitenoppervlak C.
Bij vraag C wordt er gevraagd de naar buiten gerichte flux te berekenen (zie bijlage). Ik snap bij deze vraag niet hoe ze aan de normaalvector N^ komen. Kan iemand dat aan mij uitleggen?
Bijlagen
Scherm­afbeelding 2024-03-13 om 17.21.58.png
Scherm­afbeelding 2024-03-13 om 17.21.33.png

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: [wiskunde] Calculus 2 en fluxintegralen

De oppervlaktevergelijking voor cilindrische coördinaten is \(F(x,y, z)=x^2+y^2=c.\)
Bereken hiervan de gradiënt en normaliseer dan en je hebt de normaalvector.

Berichten: 4

Re: [wiskunde] Calculus 2 en fluxintegralen

De gradient hiervan is toch (2x, 2y, 0). Maar hoe kom je als je dit normaliseert uit op 1/3(x, y, 0)?

Berichten: 1.247

Re: [wiskunde] Calculus 2 en fluxintegralen

pesmpor schreef: wo 13 mar 2024, 21:26 De gradient hiervan is toch (2x, 2y, 0). Maar hoe kom je als je dit normaliseert uit op 1/3(x, y, 0)?
Kijk naar de definitie van x en y. Vul dit in bij je vector (2Cx, 2Cy, 0) voor C constant en reken de norm uit. Stel deze op 1 en bereken C.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: [wiskunde] Calculus 2 en fluxintegralen

pesmpor schreef: wo 13 mar 2024, 21:26 De gradient hiervan is toch (2x, 2y, 0). Maar hoe kom je als je dit normaliseert uit op 1/3(x, y, 0)?
Iedere vector vanaf een punt op de z-as (0,0,z) naar een punt op de cilinder(x,y,z) - dus een vector (x,y,0) - staat loodrecht op die cilinderwand.
Omdat de straal van de cilinder 3 is, is de lengte van die vector 3 en wordt de normaalvector (1/3)(x,y,z)

Reageer