Springen naar inhoud

Hoogte zwaartepunt auto berekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

oudevolvo

    oudevolvo


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2017 - 21:33

Ik ben bezig om onze Volvo Amazon combi om te bouwen naar geheel elektrisch.

De verbrandingsmotor componenten moeten plaats maken voor een elektromotor en batterijen.

Hierbij speelt gewicht en in het bijzonder de gewichtsverdeling een belangrijke rol.

 

Ik heb reeds berekend dat mijn zwaartepunt 1,16 m voor de achteras komt te liggen.

Het totale gewicht en de gewichtsverdeling voor/achter blijft zo goed als gelijk ten opzichte van de originele situatie.

Nu komen met name de batterijen wel wat hoger te liggen. Hierdoor komt het zwaartepunt wat hoger te liggen.

 

Nu las ik in deze bijdrage op dit forum:

 

 

Als je de wieldruk meet als de auto op een helling staat is die natuurlijk niet het zelfde dan als de auto recht staat. met dat verschil kan je de hoogte van het zwaartepunt uitrekenen.

 

Dat heb ik dus gedaan.

Gewicht vooras (auto vlak) = 558 kg

Gewicht vooras (auto 6 graden gedraaid) = 578 kg

 

combi-onder-hoek-wegen.jpg

 

Nu heb ik in een technisch handboek wel een formule gevonden.

hoogte-zwaartepunt-berekenen.jpg

Maar daar kom ik helaas niet uit.

 

Hoe kan ik nu met de genoemde gegevens de hoogte van het zwaartepunt berekenen?

 

Of kom ik dan nog een parameter tekort en had ik ook het achteras gewicht bij kanteling moeten wegen?

 

Alvast bedankt,

Groeten Lars


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9961 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2017 - 01:52

Ik denk dat je dat wel had moeten meten. 

 

Probleem is dit:

 

Als je de auto aan de achterkant op tilt dan komt er meer gewicht op de voorwielen te staan. Maar je weegschaal meet dit gewicht alleen in de richting loodrecht naar beneden, terwijl de kracht niet meer recht naar beneden gaat, maak ook voor een deel 'vooruit'. 

 

Je zou natuurlijk die kracht vooruit kunnen meten, maar bij gebrek aan de mogelijkheid daartoe kun je het gewicht op de achterwielen wegen en het via die weg uitrekenen. Dit wel aangenomen dat de auto niet doorbuigt of iets dergelijks - of je een auto als geheel rigide mag beschouwen onder deze omstandigheden durf ik niet te zeggen. 

Victory through technology

#3

oudevolvo

    oudevolvo


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2017 - 07:55

Dank voor je reactie. Nu ik de formule en beschrijving in het handboek er met jouw toelichting nog eens bij heb gepakt begrijp ik het denk ik.

61a3580c77c8f04c41e8ec0aeb2a6c2d.jpg

In de noemer van de formule staat tg, maar er staat nergens waar dit voor staat.
Bij nader inzien is dit denk ik takel gewicht.

Met andere woorden: ik mis inderdaad helaas een parameter.
Dank voor het meedenken.

#4

CoenCo

    CoenCo


  • >100 berichten
  • 203 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2017 - 09:41

tg = tangens

Wees je er wel van bewust dat bij een dergelijk kleine hoek van 6graden je meetnauwkeurigheid erg belangrijk wordt.
Doe de som ook eens voor 5 en 7 graden, en kijk wat dat voor je zwaartepunt betekent.
En wat als het gewicht er 5 kg naast zit, wat zijn dan de uitkomsten?

Afhankelijk van die resultaten kan je het experiment herhalen en voor een fors grotere hoek kiezen.

Veranderd door CoenCo, 12 juni 2017 - 09:47


#5

oudevolvo

    oudevolvo


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2017 - 13:29

Dank voor die aanvulling!

Daarmee heb ik de berekening kunnen maken.

Het "takelpunt" is mijn geval ook wat vreemd omdat ik gewoon een verhoging onder de achteras heb geplaatst.

Daarvoor heb ik dus de wielbasis onder een hoek van 6,3 graden genomen (dus 2,58 m).

 

Er komt in elk geval een waarde uit, 70 cm

 

Maar hoe betrouwbaar dat is???

5 kg erbij en het hoogtepunt stijgt 9 cm.

Was de gemeten 6,3 graden draaiing in het echt 7,3 ben je weer terug op de 70 cm.

 

In elk geval leuk om even mee te rekenen. Die 70 cm voelt reëel.


#6

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9961 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2017 - 14:00

Waar heb je eigenlijk de accu's gelaten in deze conversie?

Victory through technology

#7

oudevolvo

    oudevolvo


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2017 - 14:58

Ik heb 8 accu modules en daarvan komen er 5 achterin op de plek van de oude benzinetank en het reservewiel. De overige 3 komen voorin onder de motorkap. Zie ook mijn blogpost Combi’s wegen en vaststellen verdeling batterijen
Netto blijft het gewicht voorin daarmee min of meer gelijk aan de oude situatie ware het niet dat het gewicht dan wel wat hoger komt te liggen.

 

Zie ook hieronder mijn prototype batterijen box.
dd4a78a60e09870e5bb8b5c48c1140a5.jpg

Veranderd door oudevolvo, 12 juni 2017 - 15:01






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures