Uit vrije wil kippenvel krijgen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Uit vrije wil kippenvel krijgen

In het Engels is het woord frisson hiervoor alleen is dit niet zonder een trigger (kippenvel dat vaak geïnduceerd wordt met muziek) terwijl ik dat wel kan.
Ook kan het gebeuren (dus niet vrije wil) bij mij in situaties waarbij ik onder druk sta.
Nu ben ik benieuwd of het schadelijk of goed kan zijn voor de gezondheid bij het regelmatig gebruiken hiervan want ik doe het regelmatig omdat het best prettig voelt en met fitness is het een extra doorzettingsvermogen boost.
 
Toen ik aan het fitnessen was testte ik het met een apparaat dat ook de hartslag meet en ik kon ermee mijn hartslag verhogen van 113 naar 130 BPM (gradueel), stopte ik er weer mee dan viel de hartslag terug naar ongeveer hetzelfde ritme van 113 BPM.
Dit deed ik nogmaals met vergelijkbaar resultaat.
 
Ook weet ik niet of het een symptoom kan zijn voor een andere ziekte o.i.d. want ik heb er wel naar gezocht maar het lijkt erop dat het zeer ongewoon is dat iemand dit kan dus er is zeer beperkte informatie hierover beschikbaar.
Tenzij ik niet goed zoek uiteraard.
MBO

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Uit vrije wil kippenvel krijgen

Een normale hartslag ligt tussen de 60 en 100 BPM, maar die kan bij inspanning oplopen naar 160 tot 180 BPM. Een korte verhoging van de hartslag heeft niet directe gevolgen voor je gezondheid. Of het verstandig is om het regelmatig te doen weet ik niet. Bij twijfel adviseer ik je het zekere voor het onzekere nemen en het gewoon niet meer doen, zover je daar invloed op hebt. Verder kun je voor advies beter je huisarts of een cardioloog raadplegen, vooral als je bang bent dat het abnormaal is of het vermoeden hebt dat het een symptoom is.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 38

Re: Uit vrije wil kippenvel krijgen

Hier was ik niet duidelijk over inderdaad, de hartslagverhoging was tijdens fysieke inspanning op dat fitnessapparaat (fiets) en was alleen.
 
Wat ik er nu van weet is dat het mogelijk de dopamine productie stimuleert, vermoedelijk ook tot te hoge concentraties aangezien ik de symptomen hiervoor wel herken.
Lijkt me dus wel een bezoekje waard aan de huisarts (cardioloog lijkt me niet de juiste plaats hiervoor) aangezien ik eigenlijk best vaak niet controle erover heb.
MBO

Reageer